Toyota annonserer den nye Hilux GR SPORT med rallyinspirert ytelse og stil

• GR SPORT blir den nye toppmodellen i Toyotas Hilux-serie
  • Konstruert for bedre ytelser, respons og kontroll med et nytt fjæringsoppsett
  • Kraftfull motor på 2,8 liter som utvikler 204 HK (DIN) og dreiemoment på 500 Nm
  • Imponerende ytelser med 3,5 tonns hengerkapasitet og 1 tonns nyttelast
  • Eksklusive GR-detaljer i eksteriør og i kupéen
  • Ankommer forhandlere sommeren 2022

Toyota Hilux er en av legendene fra Rally Dakar og er tidligere vinner av verdens tøffeste rally. Suksessen TOYOTA GAZOO Racing har oppnådd i denne ekstreme konkurransen, har inspirert utviklingen av Hilux GR SPORT, den nye toppmodellen i Hilux-serien.

Hilux GR SPORT er skapt for kunder med aktiv livsstil med spesielt krevende hverdager og vil være en ideell bil for opplevelsesrike reiser og sportslig utfoldelse. Toyota har forbedret fjæringen for å oppnå enda bedre kjøreegenskaper med økt kontroll, respons og veigrep. En rekke eksklusive designdetaljer i eksteriøret og interiøret, forsterker bilens attraktivitet.

For å oppnå den hittil beste kjøreopplevelsen kommer GR SPORT med alle de betydelige forbedringene som allerede er introdusert i nye Hilux. De verdenskjente «tar deg frem overalt»-egenskapene når nye høyder med hjelp av en automatisk LS-differensial og aktiv veigrepskontroll. Samtidig er det sørget for en eksemplarisk kjøreopplevelse og høy komfort under kjøring på vei med oppgradert fjæring og ytterligere demping av støy og vibrasjoner.

Toyota Gazoo Racing-fører, vinner av flere Rally-VM og tredobbel vinner av Rally Dakar, Nasser Al-Attiyah, kommenterer den nye Hilux GR SPORT: «Toyota Hilux har et legendarisk renommé for tøffhet og pålitelighet. Dette gjelder ikke bare for versjonen vi kjører i rally, men også for bilene som serieproduseres, inkludert GR SPORT. Den nye modellen som er inspirert av våre ikoniske Dakar-racingbiler, gir en enda bedre kjøreopplevelse både på vei og utenfor. Den har med seg kjerneverdiene fra våre racingbiler og gir litt av Dakar-følelsen til kunder over hele verden.»

Nytt fjæringsoppsett

Nøkkelen til det nye fjæringssystemet er innføring av nye støtdempere og fjærer foran. Støtdempere med monotube-design har en større stempel­diameter som gir bedre demping, raskere respons og bedre varmespreding. De sørger også for at kvaliteten på oljen i demperen bevarer sine gode egenskaper ved kjøring under tøffe forhold.

Skruefjærene foran er stivere og både disse og de nye demperne er lakkert i rødt for å markere at de er utviklet for å passe Hilux GR SPORTs spesielle karakter. Disse forbedringene kommer i tillegg til de oppgraderingene som allerede er introdusert i den nye Hilux, inkludert finjusterte bladfjærer bak med nye støttelagre. Resultatet er kjøreegenskaper du kan stole på når vei- og føreforholdene blir ekstra tøffe.

Sammenliknet med standard Hilux, gir disse endringen betydelige forbedringer i kjøreegenskapene, inkludert rattfølelse, rattrespons og under kjøring rett frem med mindre krenging og bedre grep på bakhjulene. Det nye oppsettet bidrar også til langt bedre kjørekomfort med rask respons på høyfrekvente vibrasjoner og forbedrede dempingsegenskaper som kontrollerer karosseribevegelser og eliminerer støt.

Kompromissløse ytelser

GR SPORT er utstyrt med den kraftfulle Hiluxmotoren på 2,8 liter som ble introdusert i serien fra 2020. Motoren utvikler 204 HK (DIN ) og leverer et dreiemomtent på 500 Nm. Den er satt opp med en sekstrinns, automatisk girkasse. Eksklusivt for Double Cab-versjonen, har GR SPORT Hilux’ imponerende kapasiteter som er blant klassens beste: Den kan kjøres med nyttelast på 1 tonn og trekke tilhenger med bremser opp til 3,5 tonn.

GR SPORT-styling

Stylingdetaljer både inn- og utvendig markerer GR SPORTs spesielle karakter. Den sort grillen foran har et eget G-mønster og er utstyrt med bokstavene TOYOTA på klassisk vis i stedet for merkelogo. Denne detaljen er hentet fra 4. generasjon Hilux på tidlig 80-tall. Det kraftfulle frontdesignet forsterkes med nye, større rammer rundt tåkelyktene. Aluminiumfelgene på 17’’ har en maskinert finish med sortlakkert kontrast og er utstyrt med terrengdekk. Den sorte fargen er tatt videre i speilhusene, stigtrinnene, skjermbuene og håndtaket på lastelemmen. Dette står i skarp kontrast til den klare rødfargen på de nye støtdemperne og fjærene. Diskrete GR SPORT-dekaler viser hvilken modell det dreier seg om.

I kupéen er det nye sportseter foran med en kombinasjon av sort skinn og syntetisk semsket med røde perforeringer og kontrastsømmer. GR SPORT-merkingen finnes også på seteryggene, teppene, startknappen og den animerte grafikken på informasjonsdisplayet. Føreren kan bruke hendler bak rattet til manuelle girskift og pedalene er i perforert aluminium. Designet har videre innfellinger i fiberstil, en rød dekorlinje i instrumentpanelets bredde og blåfarget lys i dørpanelene.

Utstyrsspesifikasjonene er utvidet fra Invincible utstyrsgrad og inkluderer LED-lykter*, kombinasjonslykter, nøkkelfri sentrallås, startknapp, klimaanlegg med to soner, nedstigningskontroll og automatisk LS-differensial.

Den nye Hilux GR SPORT kommer til forhandlere i Europa sommeren 2022

* Lykter med LED-teknologi er tilgjenglige i utvalgte markeder

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10