Toyota bekrefter helt nye Aygo X

• Helt ny kompakt urban crossover-unik for A-segmentet
  • Toyota-modell basert på Toyota New Global Architecture og GA-B-plattform
  • Første fulle modellendring planlagt og utviklet i Europa
  • Designet og produsert i Europa, for europeiske kunder, til by- og forstadsveier
  • Aygo X avdukes tidlig i november 2021

Toyota bekrefter i dag den helt nye Aygo X, navnet på selskapets kommende A-segment crossover. Med "X" uttalt "cross", signalerer den nye modellen en utvidelse av Toyotas voksende crossover -produkttilbud. "X" fortsetter også modellens signatur som ble introdusert med andre generasjon Aygo i 2014. Siden 2005 har Aygo vært Toyotas mest tilgjengelige produkt verdsatt av kundene på grunn av sin ungdommelige og morsomme karakter.

Ved utviklingen av den helt nye Aygo X bestemte Toyota seg for å fortsette som et fullstendig internt prosjekt for å levere den første komplette modellendringen som er planlagt, utviklet, designet og produsert i Europa på Toyota Motor Europe sitt utviklingssenter.

Den nyeste kompakte bilen i Toyotas modellutvalg er bygget på den vellykkede GA-B-plattformen fra Toyota New Global Architecture, først introdusert med den nye Yaris - nåværende Car of the Year 2021 i Europa - og mer nylig med den nye Yaris Cross.

Gjenom utviklingsprosessen i Europa for europeiske kunder, studerte Aygo X-utviklingsteamet det nåværende og fremtidige livet i urbane og forstadsmiljøer i Europa for å levere en trygg, kompakt crossover unik for A-segmentet som vil bli produsert i Kolin hos Toyota Motor Manufacturing Tsjekkia .

Den helt nye Aygo X vil bli avduket i begynnelsen av november.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.