TOYOTA C-HR PROLOGUE: DEN TØFFE BLIR ENDA TØFFERE

På bilutstillingen i Paris i oktober 2014 kom det første signalet om at Toyota forberedte lansering av en helt ny type bil i C-segmentet. Det var der at verden oppdaget modellen kalt “Toyota C-HR Concept”. Bare litt over 2 år senere, ble konseptet til realitet. Med C-HR lanserte Toyota en bil som ikke var villig til å kompromisse og ikke var redd for å skille seg ut.

I 2022 kom en ny utfordring: Hvordan ta Toyota C-HR enda et stykke videre? Hvordan skape ny spenning og glede til de som allerede kjenner og liker Toyota C-HR fordi den er både tøff og morsom?

Nå introduseres Toyota C-HR Prologue. Den viser at Toyota kommer til å levere det hele en gang til. Ja, faktisk enda mer.

En europeisk utviklingshistorie

Den eksisterende Toyota C-HR ble skapt på ED², Toyotas europeiske hovedkvarter for designutvikling i Sør-Frankrike. Det er også på ED² at den nye Toyota C-HR Prologue er utviklet. Utfordringen for ED² var klar, men ambisisøs: Å overgå det de allerede hadde oppnådd.

Et avgitt løfte, et løfte holdt

“Vår oppgave var å grave dypt, å gå langer enn vi noengang tidligere har gjort. Nå ser vi virkelig frem til å levere vår nye Toyota C-HR.”

Lance Scott, designdirektør

ED² (Toyota European Design Development)

Fremtiden kommer. Med ekstra attityde

Toyota C-HR Prologue er en første – men virkelig – visjon av en bil som snart vil bli lagt merke til på veier over hele Europa. Toyota C-HR Prologue er mye mer enn en vanlig konseptmodell, den viser klart at Toyota forblir trofast til det som gjorde Toyota C-HR til en stor suksess. En enestående bil er klar til å få enda mer oppmerksomhet.

Fremdeles en rebell…men mer sofistikert

Ett blikk på Toyota C-HR Prologue viser at bilen har bevart sitt originale DNA. Men noe er tydeligvis lagt til i den neste generasjonen.

Toyota C-HR Prologue er fremdeles tøff og kanskje polariserende og viser et mer sofistikert og dristigere uttrykk. Den provoserer som alltid og er like morsom, men Toyota C-HR Prologue viser en blanding av kvaliteter som sjelden finnes i en og samme bil. Den har større hjul med kortere overheng. Samtidig som den understreker følelsen av sportslighet, øker de praktiske plassforholdene innvendig.

Både presise og organiske overflater

Toyota C-HR Prologue gir slipp på statiske linjer for å gi et diskret uttrykk av bevegelse som endres fra skarp til flytende. Et presist designspråk utviklet fra to tilsynelatende motsatte verdier, får flatene til å forandre form og flyte. Med former som uttrykker både organiske bevegelse og ekstrem presisjon, blir Toyota C-HR med en gang eksepsjonelt modernistisk samtidig som den har en menneskelig tilnærming.

Et ansikt å huske

Fronten har det nye “hammerhead”-designet som en del av en 3D-arkitektur med sammenkoblede former og en tydelig lyssignatur. Åpningene i grillen minsker i størrelse mens hovedlyktene blir stadig tynnere for å forsterke high-tech identiteten. Designtemaet med sammenkoblede former tas videre i karosseriet og bidrar til bilens karakteristiske utseende.

Før var det totone-lakk. Og nå…

Toyota C-HR Prologue kommer med en tredje lakktone i svovelfarge over sølv metall og resirkulert karbonsort. Helt fra starten er den designet for å skille seg ut med en trefargetilvalg. Og å skille seg ut – det gjør den.

Både hybrid og plug-in hybrid

Toyota C-HR Prologue viser Toyotas forpliktelse til karbonnøytralitet med å gi et bredere elektrifikasjonstilbud i det største og mest konkurranseintensive segmentet i Europa: C-SUV. Den nye plug-in Toyota C-HR med batterier satt sammen i Europa vil i tillegg til hybridversjonen ytterligere forsterke Toyotas tilbud av forskjellige teknologier.

• c-hr prologue
  • c-hr

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.