Toyota med kraftig salgsvekst i Norge og resten av Europa

• 22.478 ny-registrerte biler i Norge, tilsvarende en økning på 33 prosent
  • Over én million solgte biler i Europa, tilsvarende en økning på åtte prosent til en rekordhøy markedsandel på 6,4 prosent
  • Oppnådde EUs klimamål for bilflåten
  • Opplever høy etterspørsel etter Toyota og Lexus´ nye elbiler

Med 22.478 nyregistrerte biler i 2021 ble Toyota landets nest mest solgte bilmerke, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det var en kraftig økning på nesten 33 prosent fra 16.924 biler i 2020. Også i resten av Europa rapporterer Toyota Motor Europe (TME) solide salgstall på 1.076.300 solgte Toyota- og Lexus-biler.

Prestasjonen er bedre enn resten av markedet, som stabiliserte seg etter de kombinerte effektene av pandemien og den problematiske tilgangen på halvledere og microchips. TME noterer seg en rekordhøy markedsandel på 6,4 prosent for personbiler i Europa, en vekst på 1,4 prosentpoeng siden 2018. Dette førte til at Toyota-merkevaren for første gang er det nest mest solgte personbil-merket i Europa. Suksessen forklares av en rekordhøy etterspørsel hos kundene etter selskapets lavutslippsmodeller, som inkluderer batterielektriske, hydrogen-elektriske, plug-in-hybrid elektriske og hybridelektriske biler.

- Vi er tilfredse med nok et sterkt år gitt forsyningsutfordringene hele bilindustrien har møtt. Vi takker våre kunder for deres lojalitet og tillit. Jeg tror at den fortsatt høye etterspørselen er en bekreftelse på vår vellykkede strategi om å fokusere på å utvide vårt utvalg av nye null- og lavutslippselektrifiserte kjøretøyer. Vår bredde av produkter og drivlinjer har gjort det mulig for TME å oppnå sine klimamål i EU i 2021, noe vi er forpliktet til å fortsette å gjøre i fremtiden på veien mot karbonnøytralitet, sier Matt Harrison, president og administrerende direktør i Toyota Motor Europe.

I desember viste både Toyota og Lexus flere nye elektriske modeller. Globalt vil selskapet tilby 30 batterielektriske modeller innen 2030, som dekker alle segmenter. TME vil utvide antallet nullutslippsbiler til 10 modeller innen 2025.

Toyota RAV4 ble i 2021 Norges nest mest populære personbil med 8.928 ny-registreringer. Modellen er også en salgsvinner i resten av Europa, og utgjorde sammen med Corolla og Yaris over halvparten av totalvolumet.

Også innen varebiler gjorde Toyota det sterkt i Norge, der Toyota Proace ble den nest mest populære varebilen med 3.010 nyregistreringer, hvorav Proace Electric sto for 2.021 enheter og oppnådde 37 prosent markedsandel blant de elektriske varebilene. Også Toyota Hilux og Toyota Proace City er å finne på blant de ti mest populære varebilmodellene.

For 2022 er Toyota Yaris Cross Kompakt-SUV blant de nye modellene det er knyttet forventninger til. Og svært mange nordmenn har allerede registrert seg på ventelisten for elbilen Toyota bZ4X. Den nye elbilen skal de neste ukene på en Norgesturné som starter i Nord-Norge der kundene skal få bli bedre kjent med bilen.

Se detaljer om det europeiske salget her.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10