VERDENSPREMIERE FOR DEN HELT NYE TOYOTA bZ4X

• Toyotas første modell designet helt fra grunnen som elbil (BEV)
  • Første modell i Toyotas nye bZ – beyond Zero – serie
  • En komfortabel, rommelig og ekte SUV, tilgjengelig med et nytt system for firehjulsdrift (AWD) som gir egenskaper i toppklasse
  • Eksepsjonell batterikvalitet og -levetid basert på Toyotas elektrifiseringserfaring gjennom et kvart århundre
  • Europapremieren skjer 2. desember etterfulgt av åpning for kundereservasjoner på nett

I dag er det verdenspremiere for Toyotas helt nye bZ4X, den første modellen i en ny serie av bZ – beyond Zero – batterielektriske biler (BEVs).

Designet og teknologien følger opp det som ble vist da konseptmodellen ble avduket tidligere i år. Den produksjonsklare bZ4X er den første modellen fra Toyota som er utviklet helt og fullt som en BEV. Det er også den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for batteri­elektriske biler. Basert på e-TNGA-filosofien, er den utviklet i et samarbeid mellom Subaru og Toyota. Bilen bygges med batterienheten som en integrert del av chassiset, under gulvet, noe som gir fundamentale fordeler som lavt tyngdepunkt, utmerket vektbalanse og en stiv konstruksjon som bidrar til høy sikkerhet og utmerkede kjøreegenskaper.

Toyota bZ4X er en rommelig, komfortabel SUV som blir tilgjengelig med et helt nytt system for firehjulsdrift som gir klasseledende veiegenskaper og ytelser. Den har separate motorer for hver aksel. Det rene, stilige og kraftfulle eksteriørdesignet reflekterer både de avanserte elbilkvalitetene og SUV-egenskapene, og bilen kommer med en ny front som skal være et felles kjennemerke for bZ-serien.

Den lange akselavstanden gir utmerkede plassforhold i en lys og åpen kupé med 5 seter og i tillegg er det generøs bagasjekapasitet.

Toyota har trukket på nesten 25 års erfaring fra batterielektrisk bilteknologi for å sikre kvalitet, levetid og pålitelighet i verdensklasse for litium-ion-batteriet i bZ4X. Selv etter 10 års kjøring forventes det at batteriet fremdeles leverer 90% av sin opprinnelige ytelse*.

(*Målverdier for utviklingen. Tid og kjørelengde er antatt å være 10 år eller 240.000 km (avhengig av hva som kommer først).

Med fulladet batteri er antatt rekkevidde mer enn 450 km (avhengig av versjon; endelige data blir bekreftet senere). Toyota bZ4X kommer også med avanserte teknologiske funksjoner, inkludert et tak med solcellepaneler som lader batteriet under kjøring og når bilen er parkert, pluss tredje generasjon Toyota Safety Sense med nye og forbedrede aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer.

bZ4X får sin Europapremiere 2. desember, og etter dette åpnes en reservasjonsløsning på nett for kunder som ønsker å være blant de første som får den nye modellen overlevert.

Debut for Toyotas nye, dedikerte BEV-plattform

bZ4X er den første modellen som er bygd på selskapets nye BEV-plattform, spesielt utviklet i tråd med e-TNGA-filosofien.

Denne helt nye plattformen har fleksibilitet til å brukes også til mulige, fremtidige bZ-modeller, og den er designet for serieproduksjon. Den slanke batterienheten er plassert under bilens gulv og er en del av chassiset. Den bidrar til et lavt tyngdepunkt, til ideell vektfordeling mellom for- og bakaksel og til et velavstivet karosseri. Disse kvalitetene i sum gir bZ4X smidige kjøreegenskaper, og takket være stor akselavstand blir det også godt med plass innvendig.

Eksteriørdesign

Toyota har designet et karosseri som er elegant og samtidig robust. Det kombinerer det avanserte utseendet til en helelektrisk bil med de grunnleggende kvalitetene til en SUV. Fronten er stilig og ren uten unødvendig dekor. Den er karakterisert av smale lykter og et design som skal bli et felles kjennemerke for modellene i bZ-serien.

Sett fra siden har den en elegant, lav silhuett, slanke pilarer foran og en lav skulderlinje som reflekterer det lave tyngdepunktet som følger av den nye plattformen. Hjulbuene og de store hjulene (opp til 20’’) plassert ut mot bilens hjørner og markerte profiler nederst på dørene gir bilen ekte SUV-karakter. Bak er designfokuset på hjørnene som har fått særpregede baklys som er strukket ut i hele bilens bredde.

Sammenliknet med Toyota RAV4 viser eksteriørdimensjonene de designfordelene som følger med e-TNGA-plattformen. For eksempel er bZ4X 85 mm lavere, har kortere overheng og en akselavstand som er 160 mm større enn på RAV4. Panserlinjen er også 50 mm lavere. Smidigheten reflekteres i en svingradius på 5,7 meter.

Forskjellige aerodynamiske elementer som bidrar til økt rekkevidde er en del av designet, inkludert åpninger i støtfangeren foran for å skape en bedre luftstrøm, underside med heldekkende deksel, delt takspoiler og spoilerleppe bak, diffuser bak og et vindu i bakdøren som er presist vinklet. Den tynne, nedre grillen har en lukkefunksjon som justerer seg for å styre kjøleluft til batteriet og bidrar til å redusere luftmotstand.

Interiørdesign

Temaet for interiøret er «lagom» – det svenske ordet som uttrykker noe som er «akkurat passende». I denne bilen vises det i en komfort og rommelighet som gir kupéen en behagelig atmosfære, en følelse som forsterkes med bruk av myke, vevde teksturer, detaljering med satengfinish og med panoramaglasstak som mulig tilleggsutstyr.

Instrumentpanelet er smalt og plassert lavt slik at det forsterker opplevelsen av åpenhet og ikke stenger for førerens sikt forover. Prinsippet med «hendene på rattet, øynene på veien» støttes av den førersentrerte cockpiten, der et 7’’ TFT-instrument og informasjonsdisplay sitter midt i førerens siktlinje forover i overkant av rattet slik at føreren kan lese av instrumentene med minimal øyebevegelse.

Den store akselavstanden gir klasseledende benplass for alle og avstanden mellom hoftepunktene til passasjerer i for- og baksetene er 1 meter. Bagasjeplassen er også generøs og har justerbart bagasjeromsgulv. Med baksetene på plass, er det rom for opp til 452 liter bagasje.

Ytelser

Den forhjulsdrevne bZ4X drives av en kraftfull, elektrisk motor på 150 kW. Den utvikler 204 HK (DIN) og dreiemomentet er 265 Nm, noe som sørger for akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder og en topphastighet på 160 km/t. Modellen med firehjulsdrift (flere detaljer følger) har en effekt på 160 kW og 217,5 HK (DIN) og et dreiemoment på 336 Nm. Topphastigheten er den samme, mens akselerasjonstiden reduseres til 7,7 sekunder. Alle data for ytelser er foreløpige, før typegodkjenning

Bilen kan kjøres med én pedal med økt generering av bremseenergi slik at føreren kan akselerere og retardere bilens hastighet ved bruk av gasspedalen alene.

Rekkevidde og batteriteknologi

Rekkevidde er viktig for elbilkunder og Toyota har tatt i bruk nesten 25 års erfaring med utvikling av høykapasitetsbatterier for å sikre at bZ4X ikke bare gir bekymringsfrihet med tanke på rekkevidde, men også for å forsikre at kapasiteten varer videre år etter år. I overensstemmelse med utviklingsmålene for batteriet, er det forventet bare en marginal reduksjon i batteriytelsene – rundt ca 10% - etter 10 års kjøring eller 240.000 km (avhengig av hva som kommer først).

Litiumion-batteriet har høy tetthet og kapasiteten er 71,4 kWh som forventes å gi en rekkevidde på over 450 km (etter WLTP-normen). Endelige data vil avhenge av modell og utstyrsgrad og er foreløpige før typegodkjenning.

Takket være et effektivt varmesystem, inkludert en varmepumpe, bevares påliteligheten også i temperaturer under null med bare en moderat reduksjon i rekkevidde sammenliknet med konkurrerende modeller. På samme måte kan batteriet hurtiglades uten konsekvenser for sikkerhet eller driftslengde: Lading til 80% kan gjøres på rundt 30 minutter med 150 kW hurtiglading (CCS2). Fra start leveres bZ4X med en 1-fase ombordlader på 6,6 kW. Fra 4. kvartal 2022 vil en ny 3-fase ombordlader på 11 kW være tilgjengelig.

En nøkkel til batteriets kvalitet og livslengde er overvåkning av spenning, strømstyrke og temperatur helt ned til cellenivå. Om det registreres unormal varmeutvikling, aktiveres automatiske kontroller. Mottiltak er på plass for å minske enhver forringelse i materialer og sikkerhetstiltak i produksjonen for å forhindre at uønskede substanser kommer inn i batteriet. Og for første gang benytter Toyota et batteri som er vannkjølt.

Firehjulsdrift (AWD)

Toyota har samarbeidet med sin utviklingspartner, Subaru, om teknikken i et nytt system for firehjulsdrift for batterielektriske biler. Samarbeidet drar nytte av den omfattende AWD-kompetansen i begge selskapene. Resultatet er ekstra sikkerhet ved kjøring under svært vanskelige forhold og gir bZ4X skikkelige, klasseledende SUV off-road egenskaper.

AWD-modellen kommer med separate motorer på 80 kW på for- og bakakselen. XMODE med forskjellige modus kan også aktiveres for å tilpasses forholdene med egne innstillinger for snø/søle, dyp snø og søle (under 20 km/t) og grepskontroll for tøffere kjøring off-road (under 10 km/t).

Elektronisk styresystem

bZ4X er den første serieproduserte Toyota som kommer med elektronisk styring – såkalt steer-by-wire - og enbevegelsesgrep på rattet (One Motion Grip) klart for introduksjon i Europa på et senere tidspunkt. Ved å fjerne den mekaniske forbindelsen mellom rattet og forhjulene, justerer dette elektroniske systemet hjulvinkelen presist etter førerens intensjon, gir mer benplass, større frihet til å velge førerens sitteposisjon og forenkler inn- og utstigning. Det tradisjonelle rattet erstattes av en One Motion Grip-kontroll som er enklere og smidigere å bruke uten behov for å bytte grep hånd over hånd i brå svinger. Fullt hjulutslag kommer med å dreie rattet 150 grader.

Når det ikke er noen fysisk forbindelse i styringen, blir det heller ikke overført unødvendige vibrasjoner fra dekkene, men føreren vil fremdeles få verdifulle tilbakemeldinger fra veidekket. Rattfølelsen er forbedret med uavhengig kontroll av rattmomentet, og karakteristikken kan endres etter hvilken kjøremodus som velges.

Tak med solcellepanel

Rekkevidden kan maksimaliseres med en bZ4X-modell med solcelletak (som er tilleggsutstyr). Cellene genererer solenergi med nullutslipp og nullkostnad og lader bilens batteri med energi. Solcellene kan være aktivert både under kjøring og når bilen står parkert og Toyota har kalkulert at de i løpet av et år kan høste nok energi til å kjøre 1.800 km.

Ny generasjon Toyota Safety Sense

Toyota bZ4X forsterkes også med 3. generasjon av Toyota Safety Sense (TSS) med nye, forbedrede funksjoner for å gi beskyttelse mot et enda bredere spekter av vanlige ulykkes­hendelser. TSS kan fungere som er partner for føreren i innsatsen for å realisere det endelige målet for det mobile samfunnet: «Null dødsfall og skader i trafikkulykker», det som i Norge kalles «nullvisjonen».

Ved å utvide rekkevidden for millimeterbølgeradaren og det monokulære kameraet er hver eneste TSS-funksjon forbedret. Nye funksjoner inkluderer utvidelse av kollisjonsvernsystemet med gjenkjennelse av møtende kjøretøy som kommer inn i motgående kjørefelt, demping av akselerasjon i lave hastigheter og nødstoppassistanse.

Dessuten vil et nytt multimediasystem med trådløs oppdatering av programvaren (OTA) bli tilgjengelig.

Vi introduserer Toyota Beyond Zero

Toyota bZ4X er den første modellen i Toyota nye bZ-serie – de to bokstavene står for “beyond Zero” - og uttrykker selskapets miljølederskap som er utviklet kontinuerlig siden elektrifisert mobilitet ble introdusert med den originale Toyota Prius i 1997, verdens første hybridelektriske, serieproduserte bil.

Introduksjonen av bZ4X forsterker Toyotas strategi med flere teknologier for å imøtekomme forskjellige mobilitetsbehov ved å tilby kundene et komplett spekter av elektrifiserte biler, inkludert hybridelektriske (HEV), plug-in hybrid elektriske (PHEV), batterielektriske (BEV) og brenselcelleelektriske (FCEV). Toyota har som mål å redusere CO2med produkter som er enkle å bruke og som har sterk kundeappell, og disse teknologiene vil sammen bidra til å oppnå målet om karbonnøytralitet.

Nullutslipp er bare en del av Toyotas ambisjon – slik «beyond»-delen av bZ gjør det klart. Vi har forpliktet oss til å levere stadig bedre mobilitet for alle med produkter og tjenester som gir mer kjøreglede, holder alle veibrukere sikre og bidrar til å bygge bedre samfunn over hele verden.

Toyota bZ4X er en bil som er helt sentrert om mennesket. Den er designet for å hjelpe kunder til å bytte til en batterielektrisk bil uten kompromisser eller ubehageligheter og for å maksimalisere mulighetene i design, ytelser og gi den eieropplevelsen som er spesiell for helelektriske biler – og overgår kundenes forventninger.

• bz4x
  • elbil
  • bz

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.