E-læringskurset Rus i trafikken lansert i dag

MA-Ungdom lanserte i dag et e-læringskurs for ungdom med tema rus i trafikken. Prosjektet har fått støtte fra Samferdselsdepartementet, og er utarbeidet i samarbeid med ressurspersoner fra Trafikkforum, Statens vegvesen og Sande Trafikkskole.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen var til stede da MA-Ungdom i dag lanserte det ferdige produktet på en av Trafikkforums medlemsskoler i Bærum.

– Å forebygge rus i trafikken handler mye om holdningsarbeid. Vi må hjelpe ungdom å ta de rette valgene, og jeg mener det var vel anvendte penger av departementet å støtte arbeidet med dette kurset, sa Solvik-Olsen under lanseringen.

Line Langaas, som er prosjektleder i MA-ungdom, sier at utgangspunktet for prosjektet har vært at MA-ungdom ønsket å lage et undervisningsopplegg med fokus på rus i trafikken, som kan tas i bruk som en del av teorikurs eller trafikalt grunnkurs på trafikkskoler, i skoleverket og på andre arenaer hvor ungdom treffes.

– MA-Ungdom jobber for å øke trafikksikkerheten på norske veier ved å få ned kjøring i rus, og jobber med tiltak rettet mot ungdom. Føreropplæringen er en av de viktigste arenaene for å sikre gode holdninger i trafikken. Vi ønsker å styrke kunnskapen om rusens konsekvenser i trafikken ved å lage et ferdig undervisningsopplegg for trafikklærere og andre.

Fagkonsulent i Trafikkforum Tore Johannessen har nylig gjennomført en kursrekke for ungdomskolelærere som skal undervise i trafikk valgfag i ungdomskolen. Han sier at e-læringsprogrammet er et nyttig verktøy, som kan brukes både på trafikkskolene, på trafikk valgfag i ungdomskolen og som rent digitalt læringsverktøy.

MA-Ungdom har utviklet kurset i samarbeid med en prosjektgruppe bestående av Eirik Olaussen fra Sande Trafikkskole, daglig leder i Trafikkforum Stig Ohrvik, Rita Helen Aarvold fra Vegdirektoratet og Anne Beate Budalen, som er rådgiver i trafikksikkerhet hos MA – rusfri trafikk.

• e-læring
  • rusfri
  • trafikk
  • ma
  • ma-ungdom
  • trafikkforum
  • føreropplæring
  • øvelseskjøring

Føreropplæring er ikke en privatsak, men et samfunnsansvar. For Trafikkforum er det viktig å bidra til at trafikkskolene blir anerkjent for sitt bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet. Vi skal være en samfunnsaktør som blir lyttet til, og vi skal være en konstruktiv samarbeidspartner i dialog med politiske myndigheter og fagmyndigheter. I tillegg til å bidra til gode rammevilkår for føreropplæringen, skal vi også bidra til faglig utvikling, veiledning og kompetanseheving.

Trafikkforum er Norges nest største organisasjon for trafikklærere og trafikkskoler. Mer enn hver tredje trafikkskole i Norge er organisert i Trafikkforum.