Sverre Isaksen i Trainor har lang erfaring med undervisning i Ex-temaer. Tett samarbeid med e-læringsteamet sikrer høy Ex-faglig kvalitet i det nye kurset. Foto: Heidi Storm Middleton, Trainor.

Nytt kurs i merking av Ex-utstyr - spesialtilpasset elektrofagfolk

Mange elektrofagfolk arbeider ofte i eksplosjonsfarlige områder, også kjent som Ex-områder. I slike omgivelser er elsikkerheten ekstremt viktig. Nettopp derfor må man vite at utstyret faktisk er godkjent for området det skal plasseres eller brukes i. Men hvordan finner man ut det?

Merkeskiltet gir all informasjon

All informasjon finner man på merkeskiltet, men standarden for hvordan det skal merkes endrer seg stadig. Sist var i 2018.

- Det er lovpålagt for leverandører i EU/EØS å skrive samsvar med relevante harmoniserte EU-standarder. Merkingen er beskrevet i en harmonisert standard som gjelder for alt Ex-utsyr. I Norge implementert i forskrift FOR-2017-11-29-1849 (FUSEX). Det er leverandøren og produsentens ansvar å implementere endringene, noe de har 3 år på seg å gjøre. Mange har ennå ikke gjort dette, noe som betyr at siste frist er nå i 2021, forteller Sverre Isaksen, seniorinstruktør i opplæringsselskapet Trainor.

Ex-merking for elektrofagfolk

Selv om merkeskiltet gir all informasjon, kan selve merkingen være vanskelig å forstå. Nettopp det ligger til grunn for hvordan Trainor har tenkt når de nå lanserer sitt nye kurs.

- Ex-merking er enormt viktig, men kan også være komplisert å holde styr på. Selve merkingen får vi ikke gjort noe med, men hvordan man lærer om Ex-merking, det kan vi forbedre, sier produksjonsansvarlig Amanda Westrum van Til om det nye kurset. Og forbedring er det til de grader.

E-læring slik elektrofagfolk vil ha det

Kurset er digitalt og kan gjennomføres hvor som helst. Det er spesialtilpasset målgruppen som trenger det - et grep som sørger for at læringen blir mer effektiv og engasjerende.

- Ved å dramatisere og visualisere kjente omgivelser, og by på kjente probmelstillinger i et miljø man er vant til å ferdes i, blir det lettere å tilegne seg kunnskap. Ikke minst å huske det man har lært, fortsetter Amanda.

E-læring er mer populært enn noensinne

Trainor er Norges ledende leverandør av opplæring i elsikkerhet, og bare i januar tok mer enn 20 000 fagfolk et av selskapets mange populære e-læringskurs. Nå er det altså merking av Ex-utstyr som står for tur. Et tema som for mange kan være vanskelig, men også er svært viktig.

- Nettopp det ligger til grunn for det nye kurset vårt. Vi gir en helt ny opplevelse av noe som mange til nå har funnet komplisert, sier Amanda.

Tilpasninger til arbeidsområde, språk og bransje

Hvor du jobber i verden legger føringer for hvilke direktiver og standarder som gjelder. Kurset er derfor laget i to varianter - ett for folk som jobber i Norge/Europa/EØS; IECEx/ATEX-merking av elektrisk utstyr, og ett for folk som jobber utenfor Norge/Europa/EØS: IECEx-merking av elektrisk utstyr. Begge varianter er tilgjengelig både på norsk og engelsk.

Elektrofagfolk er heller ikke de eneste som har behov for å holde seg oppdatert innen Ex-merking. - For eksempel er det mange mekanikere som jobber med Ex-utstyr, og dermed trenger kunnskap om merking, forteller Sverre. Om få uker lanseres derfor kurset Ex-merking for ikke-elektrisk utstyr.

Kursvirksomhet siden 80-tallet

Vi har kurset folk innenlands og utenlands, offshore og på land, og var blant de første aktørene på markedet da vi lanserte vårt første e-læringskurs i 1996. Siden den gang har tradisjonell og digital opplæring gått hånd i hånd, og vi har utviklet opplæringsløsninger som imøtekommer behovet i en bred energibransje. Vi samarbeider tett med myndigheter og bransjeorganisasjoner, og legger vår ære i å levere kurs som alltid er faglig oppdatert og godt formidlet i en brukervennlig plattform. Hele tiden dedikert til sikkerhet.

Sverre Isaksen

Seniorinstruktør og produktansvarlig Ex Ex-kurs, Ex-forum +47 984 ­30 ­869