London lokker nordmenn i sommer

Det viser nye tall fra internettreisebyrået Travellink, som har undersøkt om lag 18 000 norske reisebestillinger. London er, i år som i fjor, det mest populære reisemålet for nordmenn i sommer.

− London er en favoritt det er vanskelig å slå. Englands hovedstad ligger nesten alltid på topp hos nordmenn – uansett årstid. I tillegg til London er våre nabolands hovedsteder populære i sommer, sier Hege Bergsløkken, leder for Travellink Norge.

Sol og bad i Spania
For de som ikke vil leve bylivet i sommer er det Spania som gjelder. Det er i hovedsak sol og varme som lokker nordmenn hit. Seks av ti nordmenn velger nemlig Spania på grunn av været. Det viser en kundeundersøkelse Travellink har gjennomført blant sine reisende.

− Mange vil være sikre på at de får så mange soltimer som mulig, og da er Spania et bra valg. Vår undersøkelse viser at i tillegg til været, er også kulturliv og severdigheter på destinasjonen viktige for sommerferien, sier Hege Bergsløkken.

Rekordbillige flybilletter

Flyprisene har aldri vært så lave som de er nå, noe som resulterer i at nordmenn bestiller reiser som aldri før. Sammenlignet med forrige sommer har reisebookinger økt med 13 prosent.

− Mange venter med å bestille sommerreisen for å se hvordan været blir her hjemme. Men selv om været har vært ustabilt og bookingene har økt de siste dagene finnes det fortsatt mange reiser igjen, sier Hege Bergsløkken.

Toppliste storbyer                                          Toppliste sol og bad
(Tallet i parentes er fjorårets plassering)              (Ny liste)

1.  London (1)

• edreams
  • fly
  • opodo

Travellink er Nordens ledende internettreisebyrå med virksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet har tre forretningsområder: privatreiser, forretningsreiser og konferanse og event. Travellink inngår sammen med eDreams, Go Voyages og Opodo i eDreams ODIGEO, Europas ledende internettreisebyrå. eDreams ODIGEO er representert i totalt 42 land i Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Asia, Afrika og Oseania. Selskapet har et stort utbud av fly, hoteller, biler og kombinasjonen fly og hotell.