Sommerens reiser går til Beirut og Dubai

Onlinereisebyrået Travellink har analysert sommerens reisestatistikk og funnet ut hvor vi nordboere helst reiser i sommer. De 10 mest populære reisemålene er gjengangere, men hvert år ser vi minst ett reisemål som overrasker oss.

Sommerens klatrer:

Trenden denne sommeren viser at Nice fikk et ordentlig oppsving, takket være EM-fest og fotballfans.

-Nice har passert andre populære storbyer som Roma og Malaga. Zlatan-effekten er overraskende stor, sier Anne-Marjut Väänänen, PR-manager for Travellink i Norden.

Sommarens rakett: Dubai utmerker seg som sommerens rakett med en økning på 119 % sammenlignet med bestillingene i samme periode i fjor.

-En årsak kan være at mange turister lokkes av at Dubai garantert byr på strålende sol og luksus til overkommelige priser året rundt. Gode bademuligheter og høy hotellstandard er noe stadig flere prioriterer for å få en behagelig ferie. Nå ser vi også en økning av reiser til Dubai på sommeren da prisene er mye lavere enn på vinterhalvåret, sier Anne-Marjut Väänänen.

Sommerens store overraskelse: Beirut er den overraskende nykommeren med 95 % økning. “Middelhavets perle” som Beirut ble kalt, var en populær turistby før borgerkrigen i 1975. Siden den gang er den blitt grundig rustet opp, og interessen for den ærverdige kulturbyen har igjen begynt å blomstre.

-Statistikken viser at mangfoldige Beirut, som har en 5000 år gammel historie, havner på topplisten i takt med økt antall såkalte etniske reiser. Mange familier besøker gjerne hjemlandene sine, og vi kan se at denne typen reiser har økt til nettopp Beirut, sier Anne-Marjut Väänänen.

Sommerens raketter (økning i prosent fra i fjor) Sommerens mest populære reisemål (fjorårets plassering)
Dubai +119 % 1. London (1)
Beirut +95 % 2. Berlin (2)
Nice +72 % 3. Amsterdam (3)
Teheran +50 % 4. Barcelona (4)
Los Angeles +37 % 5. Paris (6)
Roma +33 % 6. Praha (8)
7. Nice (21)
8. Roma (13)
9. Malaga (10)
10. Bangkok (9)

5 ting å gjøre i Beirut:

White Beach

Oppdag områdene utenfor Beirut og ta en taxi til oldtidsbyen Byblos. Ta en ny taxi mot Batroun og hold utkikk på veien etter et skilt der det står White Beach. Herlig strand, herlig bar.

Pigeon Rocks i Raouche

Reis ut til kysten og opplev naturens vakreste kunstverk i Beirut. Pigeon Rocks i Raouche er nemlig det mest kjente (og det eneste) naturlige innslaget i Libanon. Fra strandpromenaden Corniche har du den beste utsiktsplassen til klippene.

National Museum of Beirut

Samlingen i Beiruts nasjonalmuseum inneholder antikviteter fra så langt tilbake som første verdenskrig. Under borgerkrigen befant museets seg ved frontlinjen som skilte de stridende partene. Bygningen og samlingen fikk omfattende skader, men kunne reddes i siste minutt.

Den gresk-ortodokse Saint George-katedralen

Saint George-katedralen er den eldste kirken i hele regionen. Det første kristne tempelet som noensinne ble bygget på stedet der kirken står kan dateres tilbake til 600-tallet.

Zaitunay Bay

Den nyåpnede strandpromenaden gir deg mulighet til å finne ro i en hektisk by som Beirut.

*statistikken baseres på ca. 60 000 reiser fra Sverige, Norge, Danmark og Finland i juni 2016.

• fly
  • reiser
  • beirut
  • nice
  • dubai

Travellink er Nordens ledende internettreisebyrå med virksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Firmaet har tre forretningsrområder; privatreiser, forretningsreiser og konferanse & event. Travellink selger flyreiser fra 440 forskjellige flyselskap og over 550 000 hotell til mer enn 40 000 reisemål over hele verden. Travellink er sammen med eDreams, Go Voyages, Opodo og Liligo en del av eDreams ODIGEO, Europas største internettreisebyrå og e-commercefirma. eDreams ODIGEO finnes representert i totalt 44 land over hele verden. Bedriften tilbyr et stort utvalg av fly, hotell, leiebil og kombinasjon av fly og hotell.