Dagens ledere har stor tro på datadrevet økonomi, men undervurderer cybersikkerhetens betydning

Ny forskning fra Trend Micro avslører at mange beslutningstakere ikke forstår sammenhengen mellom cybersikkerhet og lønnsomhet.

Oslo 19. juni, 2023 - Cybersikkerhetsselskapet Trend Micro, publiserte i dag nye forskningsresultater som avslører at mange forretningsledere ikke ser sammenhengen mellom sikkerhet og datainnsikt. Det kommer tydelig frem av resultatene og det til tross for at lederne erkjenner at effektiv sikkerhet kan akselerere digitaliseringen.

Sapio Research gjennomførte en global undersøkelse blant 2718 beslutningstakere i selskaper med over 250 ansatte i 25 land, inkludert Norge. I undersøkelsen avsløres flere svar som gir grunn til bekymring, ifølge Trend Micro.

- Over 60 prosent av beslutningstakerne vi har intervjuet, er enige om at det haster å diversifisere inntektsstrømmene sine i løpet av 2023. Bakgrunnen for det er en overordnet usikker makroøkonomisk og geopolitisk hverdag. Blant de norske svarene er andelen på kun 47 prosent. Gitt Norges svake krone og en generell nedgang i alt fra eksport, konkurransekraft og innovasjonsevne, blir jeg ekstra bekymret på vegne av norsk næringsliv og vår fremtidige konkurransekraft, sier kommunikasjonssjefen i Trend Micro, Karianne Myrvold.

Motstridende avsløringer

Mens nesten 7 av 10 svarte at tilgang til data vil være avgjørende for å avdekke potensielt nye inntektsstrømmer, var enda flere (91 prosent) enige om at de i en viss grad kan oppnå kostnadsbesparelser gjennom bedre bruk av data. Blant de norske virksomhetene svarer henholdsvis 57 og 83 prosent det samme. I tillegg kommer det også frem av undersøkelsen at 47 prosent av de norske beslutningstakerne ikke ser en sammenheng mellom datadrevet analyse for å skape nye inntekter og nødvendigheten av tilstrekkelig cybersikkerhet for å beskytte de samme dataene. Og 58 prosent av de samme beslutningstakerne ser heller ingen sammenheng mellom cybersikkerhet og mulighetene til å redusere utgiftene relatert til datadrevet analyse.

- Datadrevet analyse er i ferd med å bli en avgjørende vekstfaktor. Samtidig blir stadig flere virksomheter utsatt for at de samme dataene blir stjålet, ødelagt eller utsatt for løsepengevirus. Derfor er det svært bekymringsfullt å registrere at det er så mange forretningsledere som fortsatt ikke ser verdien av å sikre de samme dataene som legger grunnlaget for videre vekst og suksess. Det blir litt som å bygge fundamentet til ditt nye hus på sand og forvente at huset vil stå stabilt, uttaler Myrvold.

Lønnsom vekst ved hjelp av sikre data

Datadrevet analyse og tilhørende verktøy bidrar i økende grad til å hjelpe dagens virksomheter og organisasjoner til å skape lønnsom vekst. Det gjøres blant annet ved å predikere markedsutviklinger, kjøre økonomiske prognoser og optimalisere den generelle driften så effektivt som mulig. I en hverdag preget av mange usikkerheter virksomhetene selv ikke råder over direkte, er det enda mer kritisk å kunne dra nytte av egen data for å få innsikt, identifisere muligheter og ta strategiske beslutninger som kan bidra til en videre lønnsom vekst.

Cybersikkerhet og beskyttelse av disse dataene blir dermed en kritisk faktor for suksess og bærekraftig utvikling. Når nesten 7 av 10 (67 prosent) av respondentene svarer at deres nåværende sikkerhetspolicy og -prosesser bidrar til å skape informasjons-siloer, i tillegg til at 76 prosent hevder at deres evne til å holde tritt med kundens krav til cybersikkerhet er avgjørende for videre vekst, er den manglende forståelsen av forholdet mellom den datainnsikt og cybersikkerhet med på å undergrave virksomhetens evne til å lykkes videre.

- Det er alarmerende at så mange norske bedriftsledere fortsatt undervurderer betydningen av cybersikkerhet i forhold til datadrevet analyse og lønnsom vekst. Dette kan føre til enda større utfordringer for norske virksomheter, både nasjonalt og internasjonalt. Vi befinner oss på overtid i andre ekstraomgang for at norske bedriftsledere skal ta dette på alvor og investere i tilstrekkelig beskyttelse av dataene som tross alt er fundamentet for deres fremtidige vekst og suksess, avslutter Myrvold.

Øvrige, viktige funn fra undersøkelsen

• Mens 54 prosent av norske ledere svarer at de vil øke cybersikkerhetsinvesteringene i 2023, svarer 36 prosent av dem samtidig at de betrakter cybersikkerhet som en hindring og ikke en styrke for virksomheten.
  • Mange forretningsledere er fortsatt skeptiske til cybersikkerhetens rolle hva gjelder virksomhetens evne til å utnytte datainnsikt og vekst. Derimot svarer 62 prosent at cybersikkerhet kan bidra til å akselerere digitaliseringen.
  • Undersøkelsen viser at sikkerhetsnivået modnes, hvor 72 prosent av respondentene fra alle land svarer at de overvåker og rapporterer om cyberrisiko, selv om det kun er 33 prosent som svarer at de rapporterer dette til styret.
  • 79 prosent av respondentene oppgir at virksomheten deres har implementert et program for forbedring av cybersikkerhet for å støtte den digitale transformasjonen.

Hele rapporten kan du lese her: Risk & Reward : Joining the dots between security and data-driven insight for sustainable growth

Bilde: MidJourney

Trend Micro er en global leder innen cybersikkerhet, som bidrar til å gjøre verden trygg for utveksling av digital informasjon. Kombinasjonen av flere tiår med sikkerhetskompetanse, global trusselforskning og kontinuerlig innovasjon, har resultert i at vår cybersikkerhetsplattform i dag beskytter hundretusener av organisasjoner og millioner av brukere på tvers av skyer, nettverk, enheter og endepunkter.

Pressekontakt Marketing Manager +46 (0) 70 7379625