Ny rapport fra Trend Micro avdekker økende etterspørsel på det mørke internett etter Deepfake-tjenester og kunstig intelligens brukt for utpressing og nettverksangrep.

Trend Micro la nylig frem en ny rapport som omhandler kriminelles kjøp og salg av varer og tjenester på det mørke internett. Fallende priser og liten tillit blant de kriminelle har resultert i økt anonymisering. Samtidig kommer det frem i rapporten at arbeidet mot de cyberkriminelle har hatt en positiv effekt. Flere anonyme forumer har blitt fjernet av myndigheter verden over, og gjenværende forum opplever kontinuerlige DDoS-angrep og påloggingsproblemer.

Redusert tillit. Økt anonymisering.

I et forsøk på å omgå myndighetens innsats for å begrense de kriminelles handlingsrom, har kommunikasjonsplattformer som Discord blitt tatt i bruk. I tillegg har de kriminelle opprettet et nytt nettsted, kalt DarkNet Trust, for å verifisere leverandører og øke brukernes anonymitet. Andre aktører på det mørke internett har satt i gang nye sikkerhetstiltak, som direkte betaling mellom kjøper og selger, multi-signaturer for kryptovaluta-transaksjoner, krypterte meldinger og et forbud mot bruk av JavaScript.

-Denne rapporten belyser i stor grad den trusselinformasjonen vi samler inn og analyserer fra globale kriminelle nettverk. Kritisk informasjon som gjør det mulig for oss å varsle, forberede og beskytte våre samarbeidspartnere og kunder, sier kommunikasjonssjef Karianne Myrvold i Trend Micro.

Kraftig prisfall for kriminelle tjenester og verktøy

Rapporten avslører også de endrede markedstrendene for kriminelle produkter og tjenester, hvor prisene har falt dramatisk i løpet av de siste fem årene. Siden 2015 har blant annet krypteringstjenester gått fra 1000 til kun 20 dollar. En prisreduksjon på hele 98 prosent. Mens amerikanske kredittkort ble solgt for 20 dollar i 2015, starter prisene i dag på kun 1 dollar.

Prisen for såkalte Deepfakes, falske videoer og bilder som i økende grad blir brukt til å drive seksuell utpressing, har falt kraftig i pris i løpet av de siste årene. For 50 dollar kan du bestille falske videoer og for kun 25 dollar får du tilgang til programvare, slik at du kan lage dine egne Deepfakes.

-Forskningen vår hjelper oss å informere virksomheter tidlig om nye trusler, som Deepfake-utpressing, bot-er basert på kunstig intelligens, Tilgang-som-en-tjeneste og svært målrettede mobilkapringer mot høytstående enkeltindivider innen næringsliv og politikk, advarer Myrvold.

Fortnite, Spotify og 1000 Instagram-Likes

Forskningen til Trend Micro har også avdekket en økende etterspørsel etter andre tjenester, for eksempel IoT-baserte botnett, hvor skadelig programvare selges for så mye som 5000 dollar. Tilgang-som-en-tjeneste er også i kraftig vekst. Her selges tilgang til hackede bedriftsnettverk, med lese- og skriverettigheter fra et par tusen til 10.000 dollar for et Fortune 500-selskap. I turbulente politiske tider, er også tjenester som tilbyr falske nyheter og propaganda populære. Kunstig intelligens blir også benyttet for å hacke spill-kontoer til Fortnite og Roblox. I tillegg kan man kjøpe seg tilgang til de mest populære strømmetjenestene som Netflix, Spotify, HBO, med flere for kun 3 dollar. Tilsvarende betaler man for 1000 Facebook- eller Instagram-Likes.

Korona-effekten

Trender på det mørke internett og på de respektive markedsplassene vil sannsynligvis endres mye i tiden fremover som følge av Covid-19. Angrepsmulighetene vil fortsette å utvikle seg. Prisene vil kunne falle ytterligere og antall angrep mot velstående nasjoner, som Norge, vil fortsette å øke i omfang. Mot både privatpersoner og virksomheter. For å beskytte seg best mulig mot det stadig skiftende trussellandskap, anbefaler Trend Micro beskyttelse i flere lag for å sikre virksomheter og minimere risikoen.

Hele rapporten, Shifts in Underground Markets, fra Trend Micro, kan du lese her.

Trend Micro Incorporated er en global leder innen løsninger for sikkerhet på nett, som bidrar til en tryggere verden for utveksling av digital informasjon. Trend Micros nyskapende løsninger er utviklet for å tilby forbrukere, virksomheter og myndigheter sikkerhet til alle internett-tilkoblede enheter.

Samtlige produkter fungerer sammen for å dele trusselinformasjon og gir et tilkoblet trusselforsvar med sentralisert synlighet og kontroll, noe som resulterer i bedre og raskere beskyttelse.Trend Micro har over 5000 ansatte i over 50 land samt verdens mest avanserte globale trusselinformasjon. Trend Micro gir organisasjoner muligheten til sikre overgangen til nettskyen.

For mer informasjon kan du gå til www.trendmicro.no eller følge oss på @TrendMicroNO på Twitter.

Pressekontakt Marketing Manager +46 (0) 70 7379625