Trend Micro integrerer AI og globale trusseldata for å kartlegge hele angrepskjeden i cyberangrep

Kvaliteten på dataene er kritisk for effektiviteten til kunstig intelligens innenfor cybersikkerhet. Trend Micros fremgang og posisjon som markedsleder kommer fra deres evne til å utnytte de mest relevante og omfattende trusseldataene. Dette gir selskapets AI-løsninger en særegen fordel i å kartlegge og forstå kompleksiteten av angrepskjeder.

Oslo, 29. november 2023 – Trend Micro, den markedsledendene aktøren innen cybersikkerhet, har nylig annonsert en banebrytende utvikling i anvendelsen av generativ kunstig intelligens. Denne nyskapende tilnærmingen fletter sammen selskapets fremstående trussel-intelligens med millioner av sensorer, som er nøye utvalgt for å forbedre og optimalisere ytelsen til Trend Vision One, selskapets mest avanserte og hovedprodukt innen cybersikkerhetsplattformer. Med dette tiltaket, forsterker Trend Micro sin posisjon som en ledende innovatør i cybersikkerhetsbransjen, og tilbyr økt robusthet i beskyttelse av vår stadig mer digitaliserte verden.

Seks billioner trusler

I 2022 håndterte Trend Micro over seks – 6 – billioner trusselhenvendelser på vegne av kunder i over 65 land. Ved å benytte kunstig intelligens som er trent på disse dataene, blokkerte Trend Micro over 146 milliarder trusler, hvorav tre – 3 – milliarder var løsepengevirus.

- Kunstig intelligens er kun så effektiv og god som de dataene den lærer fra. Vår ledende markedsposisjon, bestående av eksperter innen trusselanalyse, gjør oss ekstremt gode på å forenkle og klargjøre informasjonen vi gir fra oss. Informasjon som setter beslutningstakerne i stand til å ta velinformerte og kloke beslutninger. Vår strategi speiler vår dedikasjon til cybersikkerhet basert på omfattende kunnskap om trusler. Ved å utnytte innsikten vi har fra hele verden, kan vi tilby den mest avanserte og intelligente AI-løsningen i bransjen, noe som står i tråd med vårt lederskap og visjon, sier Ola Lauten, administrerende direktør for Trend Micro Norge.

Dataene er nøkkelen til AI-suksess

Analytikermiljøet i cybersikkerhetsbransjen er enstemmig i sin oppfatning av at data er essensielt for å oppnå forbedrede resultater med å ta i bruk kunstig intelligens i cybersikkerhet. En anerkjent analytiker ved forskningsselskapet IDC understreker betydningen av dette ved å påpeke at «data utgjør grunnlaget og infrastrukturen som muliggjør kunstig intelligens i cybersikkerhetsbransjen. Nøkkelen til suksess i sikkerhetsrelaterte utfall ligger ikke i selve AI-teknologien, men i kvaliteten og relevansen av de dataene som benyttes».

Trend Micro sitt lederskap i cybersikkerhetsmarkedet bygger på en uovertruffen bredde og dybde i deres datainnsamling. Det som virkelig kjennetegner deres mangfold av data, er ikke bare omfanget, men også den høye kvaliteten av analyse, systematisering og merking. Dette er et arbeid som resulterer i innsikt som er både innflytelsesrik og svært anvendelig.

- Angrepskjeden innen cybersikkerhet er et begrep og et konsept som gir oss et klart bilde av hvordan angrep utvikler seg, noe som er avgjørende for å kunne forhindre dem. Ved å dele opp angrepsprosessen i håndterbare faser, fra de innledende forberedelsene til det faktiske angrepet, tilbyr denne modellen et strategisk verktøy for å gjenkjenne og nøytralisere trusler før de rekker å gjøre skade, forklarer Lauten.

Trend Micros omfattende tilnærming til angrepskjeden:

• Global innsikt: Trend Vision One er den mest tilpasningsdyktige plattformen innen cybersikkerhet, og samler trusselinnsikt fra millioner av sensorer og billioner av trusselhenvedelser fra over en halv million kunder fra hele verden.
  • Varierte telemetrikilder: Data fra en rekke sensortyper, inkludert endepunkter, mobilenheter, operasjonell teknologi, IoT-enheter, servere, nettverksinfrastruktur, sky-tjenester, e-post og mer, gir en uovertruffen og helhetlig oversikt over sikkerheten. Disse kildene leverer data fra alle faser av et cyberangrep, noe som forbedrer AI-teknologiens effektivitet signifikant.
  • Forskningsekspertise:Revelant trusseldata fra hele verden er systematisert og analysert av over 500 trusselanalytikere fra 14 forskningslaboratorier. Trend Micros samarbeid med internasjonale myndigheter i profilerte saker bekrefter verdien av selskapets unike og detaljerte innsikt i cyberkriminelle aktiviteter.
  • The Zero Day Initiative: Verdens største «bug bounty»-program for å belønne de som finner feil og svakheter i programmer og systemer, bidrar med å synliggjøre innsikt i sårbarheter opptil 79 dager før resten av sikkerhetsbransjen. The Zero Day Initiative er et viktig tiltak som gjør det vanskeligere for cyberkriminelle å utnytte såkalte «zero-day»-sårbarheter.

Cybertrusler kjenner ingen landegrenser. Trend Micro skiller seg ut i sikkerhetsindustrien med sin geografisk mangfoldige kundebase og sitt innsamlingsarbeid av omfattende global trussel-intelligens. Selskapet når ut til ulike regioner med sine uovertrufne lokale sensorer, noe som gir cybersikkerhetsselskapet en unik forståelse og tilgang som er overlegen de øvrige markedsaktørene.

Klikk på lenken for å lese mer om den AI-drevne cybersikkerhetsplattformen, Trend Vision One:

Bilde: Midjourney

Trend Micro er en global leder innen cybersikkerhet, som bidrar til å gjøre verden trygg for utveksling av digital informasjon. Kombinasjonen av flere tiår med sikkerhetskompetanse, global trusselforskning og kontinuerlig innovasjon, har resultert i at vår cybersikkerhetsplattform i dag beskytter hundretusener av organisasjoner og millioner av brukere på tvers av skyer, nettverk, enheter og endepunkter.

Pressekontakt Marketing Manager +46 (0) 70 7379625