God sommer fra oss i Trivselsleder!

God sommer fra oss i Trivselsleder!

Kjære rektor, TL-ansvarlig, TL-koordinator og samarbeidspartnere.

Tusen takk for ditt bidrag til økt aktivitet og inkludering – vi gleder oss allerede til høsten! 70.000 trivselsledere, 1000 trivselslederskoler i Norge, 500 kulturelle leverandører – og flere nyheter!

I Skandinavia har programmet nå flere enn 1.350 medlemsskoler, og vi er godt etablerte i Sverige. 70.000 fantastiske trivselsledere har stått på gjennom skoleåret for et bedre skolemiljø! Ansatte og ledelse ved flere enn 1000 trivselslederskoler i Norge har sørget for å skape økt aktivitet i friminuttene, samt lært barn og ungdom om inkludering, empati, vennlighet og respekt.

Sats på vennskapsbygging!

Barn som blir mobbet takler det bedre med en god venn ved sin side. Forskere mener vennskapsbygging er en undervurdert måte å forebygge mobbing. Tidligere forskning har vist at barn blir som mobbet får mindre depresjon og angst hvis de har venner. Mobbeofre som ikke har venner, har større risiko for å utvikle psykiske lidelser, ensomhet og skolevegring.

– Å ha en god venn beskytter mot mobbing, og sosial støtte kan gjøre at mobbingen gjør mindre vondt, for du har noen å lene deg mot, sier Trude Havik, postdoktor ved UIS. Les saken fra VG+ her: http://pluss.vg.no/2017/04/03/2751/2751_23949098

Nyheter!

I løpet av dette skoleåret har det kommet flere nyheter for ungdomsskolen. I fjor høst lanserte vi ordningen med "TL-styre" og mulighet for å jobbe med TL i valgfag. Et eget hefte "Aktiv TL-undervisning", som inneholder over 100 ferdige forslag til aktivitet i undervisningen, er lansert. Vinterens kurs var også vårt første kurs med "TL-Mester". I samarbeid med Kronprinsparets Fond fortsetter Trivselsleder satsingen på ungdomsskolen.

"We don´t stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing" (George Bernhard Shaw).

Trivselsleder oppfordrer alle til å leke mye i sommer! Tusen takk for godt Trivselslederarbeid på skolene, til flere enn 500 kulturelle leverandører (med rabatter og gratis inngang for elevene), og til Ferd Sosiale Entreprenører, Kronprinsparets Fond og Ashoka for kompetanse og nettverk.

God sommer!

På vegne av Trivselsteamet,