TICC Academy 2016

Etter online audition med søkere fra hele verden, har fire strykerensembler og ett juniorensemble blitt tatt ut til årets akademi. Ett av TICC Academy ensemblene kan forhåndskvalifisere seg til neste års konkurranse for strykekvartetter. Nivået er spesielt høyt, og med en premiepott på 20 000 euro og internasjonale konsertengasjementer, kan det bli en spennende uke for de unge talentene.

Følgende ensembler er invitert til akademi under Trondheim kammermusikkfestival 26. september til 2. oktober 2016:

Alba String Quartet (NO/SWE/DK)

Baum string Quartet (KO)

Maxwell String Quartet (UK)

Quateur Hanson (FR)

Ett av TICC Academy-ensemblene kan forhåndskvalifisere seg til neste års konkurranse for strykekvartetter med en premiepott på 20 000 euro og internasjonale konsertengasjementer, så det blir en spennende uke for de unge talentene.

Årets juniorensemble er tatt ut i samarbeid med Oslo Quartet Series: Alegrar Strykekvartett. Ungdommene er i alderen 16-18 år og bor i Oslo. De er allerede rutinerte kammermusikere og solister og har utmerket seg nasjonalt med sitt engasjerte samspill. Festivalpublikum får oppleve dem på konserten Hjemme Hos Riis, på Talentlørdag og på Akademiets Avslutningskonsert.

Instruktørene på akademiet er som vanlig kremen av verdens kammermusikkelite, og det er litt av en sensasjon å ha så mange musikere av verdensformat samlet i Trondheim under festivaluka. Publikum får oppleve dem på åpne mesterklasser, egne konserter og i samspill med akademikvartettene:

Akademileder Hatto Beyerle (DE)

Gabriela Montero, klaver (VE)

Henning Kraggerud, fiolin (NO)

Trio con Brio Copenhagen (KO/DK)

Pavel Haas Quartet (CZ)

• Musikk