Utstillingen Lorck Schive Kunstpris 2019 åpner 21. september. Nominert til prisen er: Gunvor Nervold Antonsen, Torbjørn Rødland, Eline Mugaas og Børre Sæthre.

Det er klart for Lorck Schive Kunstpris 2019!

Gunvor Nervold Antonsen / Børre Sæthre / Eline Mugaas / Torbjørn Rødland

For fjerde gang skal en av Europas største kunstpriser deles ut på Trondheim kunstmuseum! 21. september åpner den spektakulære utstillingen, med helt nye verk fra fire av landets største navn innen samtidskunst.

Lorck Schive Kunstpris har fått internasjonal omtale for sin unike sammenstilling og presentasjon av de beste samtidskunstnerne Norge har å by på, og med et gjennomgående høyt kunstnerisk nivå. De tidligere utstillingene har bydd på opplevelser og verk som har fått stor oppmerksomhet både under perioden og i etterkant. Alt tyder på at årets utstilling blir minst like fantastisk!

Prisen og nominasjonsprosessen er unik i sin sammenheng. De fire nominerte kunstnerne mottar 150 000 kr hver til produksjon av verk til utstillingen, mens selve prisen er på hele 500 000 kr. Mottakeren blir annonsert i et eget arrangement på museet torsdag 7. november.

Prisutstillingen og prisen deles ut i samarbeid mellom Christian Lorck Schive og Hustrus legat og Trondheim kunstmuseum.

De nominerte

Gunvor Nervold Antonsen (f.1974) arbeider med tekstile montasjer, treskulptur, papir og funne objekter, vanligvis satt sammen i uttrykksfulle tre-dimensjonale komposisjoner. Verkene hennes kjennetegnes av et rått og direkte uttrykk, der den tette dialogen med materialet er en essensiell del av prosessen.

Eline Mugaas (f. 1969) veksler mellom dokumentariske, iscenesatte og historiefortellende fotografiske uttrykk. Stemningsladede motiver fra byer, landskap og interiører som formalt kan knyttes til forskjellige epoker i fotografiets historie, er gjennomgående. Mugaas´ arbeider viser hvordan bilder både skaper og omskaper innhold.

Torbjørn Rødland (f.1970) fikk tidlig oppmerksomhet med fotografier av mennesker, ensomme, fremmedgjort og gjerne utplassert i skogen, bærende på et plastnett. Rødland har utviklet et kunstnerskap som omhandler både dagens massive billedspredning, og dypere og mer dunkle drifter. Han er primært en billedskapende fotograf, han trekker oppmerksomheten mot fotografiet som objekt, som et kulturelt tolkingsrom og som manipulativt medium.

Børre Sæthre (f.1967) er kjent for sine komplekse og spektakulære installasjoner, ofte med tydelige referanser til filmhistorien. Han legger bevisst til rette for at betrakteren selv skal finne sine egne lesninger av verket, og anser ikke at det er én riktig lesning av scenarioene han skaper. Med sin forførende estetikk ønsker Børre Sæthre å frembringe en emosjonell reaksjon, for å få betrakteren til å se verden gjennom et alternativt filter.

Bakgrunnen for prisen:
Christian Lorck Schive (1805 – 1879) og hans hustru er personene bak legatet og prisen. Christian Lorck Schive var født og oppvokst i Trondheim og bodde der hele sitt liv. Han hadde en rekke eiendommer i Trondheim og opprettet i 1878 legatet, "Christian Lorck Schive og hustrus legat for kunstnere", sammen med sin kone Marine Sophie Wille. Inntil styret på begynnelsen av 2000-tallet besluttet å arbeide for opprettelsen av en kunstpris, delte legatet ut et stort antall stipender til kunstnere, de senere år gjennom statens stipendkomité. Lorck Schive Kunstpris ble første gang utdelt i 2013, og deles ut annethvert år. Inntekten tiI legatet, som utgjør grunnlaget for prisen, kommer fra festeavgifter fra drøyt 90 festetomter i Lillegårdsbakken og langs Nidelven mot Øya i Trondheim. Prisen er dermed finansiert i stor del av innbyggere i Trondheim.

Nominasjonsprosessen:
En langliste på inntil 11 navn velges av Statens stipendkomité, Norsk Kuratorforening, Trondheim kunstmuseum og Norsk Kritikerlag, og reduseres siden til fire nominerte utstillere, av Lorck Schives styre. Vinneren kåres av en jury bestående av tre uavhengige medlemmer, oppnevnt av Statens stipendkomité, Trondheim kunstmuseum og Lorck Schives styre.

Juryen 2019:
Stefanie Hessler - Kurator og nylig ansatt direktør ved Kunsthall Trondheim.
Charles Esche - Direktør ved Van Abbemuseet i Eindhoven.
Marte Aas - Kunstner.

Program for utstillingsperioden:
Lørdag 21. september: Utstillingsåpning kl. 13. Performance av Gunvor Nervold Antonsen kl. 14.
Fredag 20. september: Føråpningsfest med sniktitt på utstillingen. Åpent for publikum!

Onsdag 2. oktober: Kunstnersamtale Børre Sæthre
Onsdag 9. oktober: Kunstnersamtale Eline Mugaas
Onsdag 23. oktober: Kunstnersamtale Gunvor Nervold Antonsen
Onsdag 30. oktober: Kunstnersamtale Torbjørn Rødland

Torsdag 7. november: Prisutdeling med kunngjøring av hvem som mottar Lorck Schive Kunstpris 2019!

PRESSEVISNING:

Fredag 20. septemberTa kontakt med presseansvarlig Ida Grøttum for avtale
ida.grottum@trondheimkunstmuseum.no, for avtale. +47 90 67 02 03,

Les mer: https://trondheimkunstmuseum.no/lorck-schive-kunstpris

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Lorck Schive Kunstpris 2019

21.09.2019 - 19.01.2020

TKM Bispegata

Trondheim kunstmuseum viser samtidskunst og historisk kunst med utgangspunkt i en samling på over 5000 verk. Museet viser kunst i to lokaler i Trondheim sentrum, TKM Bispegata ved domkirken og TKM Gråmølna på Nedre Elvehavn. TKM Gråmølna huser utstillinger fra Kunstgaven Håkon Bleken.