Bjørn Nysæter tester forholdene i forkant av Trysil Skimaraton. - Fantastiske løyper, melder han. Foto: Jonas Sjögren/Destinasjon Trysil

Bjørn Nysæter (72 år) skal gå Trysil Skimaraton for syvende gang – målet er Birken

18. februar står Bjørn Nysæter på startstreken til Trysil Skimaraton for 7. gang. Målet for vinteren er et godt gjennomført Birkebeinerrenn. – Jeg er født konkurransemann, sier den spreke 72-åringen.

På Østby i Trysil møter vi en meget sprek 72-åring som nesten ikke har tid til å stoppe. Nok en langtur står på programmet, noe som er viktig før turrenn-sesongen braker løs.

- Se de fantastiske løypene det er her, sier Bjørn Nysæter.

Bjørn har gjennomført Trysil Skimaraton seks ganger tidligere. Det er et av de fineste turrennene han vet om, med tunge partier noen steder, slik det skal være og moderate utforkjøringer. Rammene rundt arrangementet får også skryt fra Nysæter.

- Det er ekstra gøy å gå skirenn når folk heier deg frem. Under Trysil Skimaraton er det mye folk både ved start- og målgang og ute i løypene. Da er det viktig å holde litt igjen, og ikke åpne for hardt. Det gjør jeg nemlig stadig vekk. Jeg lærer vist aldri, ler Nysæter. – Men jeg har aldri brutt et skirenn, konkurranseinstinktet er for høyt til det.

Turrenn med kvalitetsstempel

Arrangør av Trysil Skimaraton er Østby IL. De har gode erfaring med å arrangere turrenn. I år er det 23. gang for folkefesten øst i Trysil.

- Alt ligger til rette for et supert renn i Trysil lørdag 18. februar. Vi har masse snø og glimrende løypeforhold, forteller Per Ola Haugen i Østby idrettslag. – Vi har fortsatt Visma Ski Classics Challenger-status som gir rennet et kvalitetsstempel og større oppmerksomhet.

Trysil Skimaraton gir også seeding til Birkebeinerrennet og Vasaloppet.

- Seeding er ikke noe jeg jakter på nå. Når man fyller 70 år, får man starte først etter eliteklassen i Birken. Det er én av grunnene til at jeg nå skal gå Birken, forteller Bjørn. – I år har jeg gått mer på ski enn tidligere år, og så har jeg god grunntrening. Men alderen jobber imot meg. Jeg merker godt at både makspuls og kapasitet blir dårligere med årene.

Skirenn for alle

I fjor hadde Trysil Skimaraton 450 deltakere, og målsetningen er å lande på samme nivå.

- Vi har et tilbud til alle uansett alder, form og ambisjonsnivå – helmaraton 42 km, halvmaraton 21 km og egen trimklasse uten tidtaking med valgfri distanse fra 7 til 42 km. Og et eget sprintrenn for barna, Sparebank1 Østlandet skisprint, på stadion mens de vokse går skimaraton. Vi har deltakere i hele spekteret fra den ypperste langløpseliten til de som ønsker å ta rennet som en tur og oppleve det flotte skiterrenget og de gode løypene. Og så er det bra premier i potten, sier Haugen.

Per Ola Haugen, påmeldingsansvarlig for Trysil Skimaraton på e-post: kontaktoss@trysilskimaraton.org eller telefon + 47 95 02 90 63.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 885 000 gjestedøgn, 28 500 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 255 millioner NOK i skipassomsetning, 68 bakker, 31 heiser, over 500 km med langrennsløyper. Over 87 000 sykkeldager, 100 km med naturlig sykkelstier, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. 80 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2030 viser retningen for en optimalisert og bærekraftig vekst, med en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.