Trysil Skimaraton er klare for å endelig kjøre et turrenn uten koronarestriksjoner. Foto: Jonas Sjögren

Trysil Skimaraton med perfekte løypeforhold – forventer 500 deltakere

19. februar går det tradisjonelle turrennet Trysil Skimaraton av stabelen. Etter to år med koronaproblematikk kan endelig Trysil Skimaraton kjøre et turrenn omtrent som normalt.

Trysil Skimaraton rigger seg klare til helga for å ta imot opptil 500 deltakere på turrennet som arrangeres i Østby på lørdag. Det forventes god stemning i løypene, både for de som går halv- og helmaraton.

Bjørn Burås testet løypa for Trysil Skimaraton torsdag i forrige uke. Det meldes om knallforhold. Foto: Jonas Sjögren.

- Vi har meget gode snø- og løypeforhold nå. Det har kommet mye snø de siste par ukene og løypesjefen melder om perfekte løypeforhold, forteller påmeldingsansvarlig Per Ola Haugen. - Trysil har sannsynligvis de beste snøforholdene i Sør-Norge nå. Og værmeldingen for renndagen lover knall sol og kuldegrader.

Første renn uten koronarestriksjoner

Trysil Skimaraton måtte i 2021 avlyse rennet. Etter lørdagens pressekonferanse forsvant de siste koronarestriksjonene og det betyr svært mye for arrangøren.

- Vi blir faktisk det første skirennet som kan arrangeres helt uten koronarestriksjoner på nesten to år, forteller en fornøyd Haugen. – Det innebærer blant annet seks drikkestasjoner underveis med et rikholdig utvalg av drikke, og innendørs fasiliteter med rennkontor, premieutdeling og kiosksalg.

Merket umiddelbar effekt etter pressekonferansen

Etter regjeringens pressekonferanse på lørdag merket arrangøren av Trysil Skimaraton at det kom flere påmeldinger.

- Vi har over 300 påmeldte til lørdagens renn. Dette er veldig bra med tanke på usikkerheten som har vært knyttet til koronarestriksjonene. Vi forventer å få flere påmeldinger før påmeldingsfristen 16. februar, forteller Haugen. – Vi håper at vi igjen kan komme opp i 500 deltakere.

Kan sanke viktige poeng under Trysil Skimaraton

Trysil Skimaraton er seedingsrenn til både Vasaloppet og Birkebeinerrennet. For noen år siden fikk de Visma Ski Classics challenger-status.

- Det vil si at løpere kan samle poeng i Trysil Skimaraton som teller i sammendraget i Visma Ski Classics-sammendraget. Rennet er også en del av Sparebank1 Østlandet langdistansecup og har status som KM-langdistanse for Hedmark Skikrets, forteller Haugen. – I tillegg kan vi love veldig gode premier under årets Trysil Skimaraton.

Per Ola Haugen, påmeldingsansvarlig for Trysil Skimaraton på e-post: per.ola.haugen@ssb.no eller telefon 95 02 90 63.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 885 000 gjestedøgn, 28 500 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 255 millioner NOK i skipassomsetning, 68 bakker, 31 heiser, over 500 km med langrennsløyper. Over 72 000 sykkeldager, 100 km med naturlig sykkelstier, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. 80 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2030 viser retningen for en optimalisert og bærekraftig vekst, med en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.