Jackline Lockner feirer seier under dagens World Sprint Series i Trysil. Foto: Jonas Sjögren

Verdensmesterføre i Trysil under Supersprint

Alt lå til rette for et fartsfylt og spennende skirenn da det tredje World Sprint Series ble arrangert i Trysil i dag ettermiddag. Og verdens raskeste skiløpere skuffet ikke.

Fredag ettermiddag var de raskeste skiløperne i verden i Trysil for å konkurrere i 100 meter supersprint. Trysil viste seg fra sin beste side med fantastiske perlemorskyer og skiforhold i verdensklasse. I herreklassen ble det seier til italienske Emanuele Becchis, på tiden 11.40.

- Det var veldig bra å gå her i dag, sa vinneren i herreklassen Emanuele Becchis. – Forholdene var helt knall, men jeg er litt skuffa over at dette rennet ikke ble holdt på hjemmebane. Jeg hadde gledet meg til å gå rennet i Marcialonga.

Ludvig Jensen gir seg for i år

Den norske supersprinteren Ludvig Jensen var skuffa over tredjeplassen sin.

- Jeg er ikke fornøyd med resultatet. Jeg har en skade i brystet, så jeg går for halv maskin, sa Ludde etter målgang. Jeg vurderer rett og slett å gi meg for sesongen. Men jeg kommer sterkere tilbake. Og så håper jeg vi kan arrangere World Sprint Series i Trysil igjen. Forholdene her er helt i verdensklasse og det har blitt lagt en voldsom innsats i arrangementet fra Trysils side. Når i tillegg publikum leverte så må jeg si at jeg er imponert over Trysil.

Dramatisk A-finale i dameklassen

I dameklassen ble det dramatisk da favoritten Marte Nordlunde falt, og seieren gikk til svenske Jackline Lockner på tiden 13.11.

- Det var helt rått å gå her i dag, sa Jackline Lockner etter målgang. – Men det var veldig synd at Marte falt i finalen. Mye kan skje på 100 meter. Men jeg kunne veldig gjerne ha tenkt meg å konkurrere mot henne her.

Resultater World Sprint Series 24. januar Trysil:

100 m, A-finale herre:

1. Emanuele Becchis (ITA), 11.40

2.Johannes Hortlund (SWE), 11.49

3.Ludvig Jensen (NOR), 11.70

4.Kristoffer Kvarstad (NOR), 11.86

100 m, A-finale dame:

1.Jackline Lockner (SWE), 13.11

2.Maiken Midtskogen (NOR), 13.34

3.Jennie Lindval (FIN), 13.55

4.Marte Nordlunde (NOR), 23.15

100 m, finale herre junior:

1.Alvar Mylbach (NOR), 12.81

2.Karl Grønland (SWE), 12.84

3.Kasper Sundet (NOR), 13.06

4.Elfinn Borg Faldmo (NOR), 13.66

Olve Norderhaug, rennleder for Supersprint Trysil, på telefon 99 24 23 05 eller e-post: olve@trysil.com.

Destinasjon Trysil er en medlemsorganisasjon for all reiselivsrelatert virksomhet i Trysil.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 850 000 gjestedøgn, 28 000 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 250 millioner NOK i skipassomsetning, 67 bakker, 29 heiser, over 500 km med langrennsløyper. 61 000 sykkeldager, 100 km med naturlig singeltrack, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. Over 70 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2020 viser retningen for en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.