Blogginnlegg -

Hva med å besøke ni nordtyske byer som går litt under radaren?

Helt nord i Tyskland er det ni byer som vanligvis går litt under radaren når turister skal feriere i landet. Disse byene er Braunschweig, Celle, Göttingen, Goslar, Hameln, Hannover, Hildesheim og Wolfenbüttel, i tillegg til Autostadt i Wolfsburg.

Vi hadde allerede bestemt oss for et besøk på Autostadt, men da vi fikk høre om disse andre byene øynet vi muligheten for å dra steder litt utenom de vanlige turistdestinasjonene. På en uke rakk vi kun å besøke tre av de ni byene, ettersom vi også besøkte Berlin, Hamburg og Lübeck på veien. Her kan du lese om noe av det du kan vente deg om du tar turen innom disse noe ukjente perlene!

CTA: Her kan dere lese mer vår om elbiltur til Tyskland!

Autostadt - opplevelser for både store og små

Bilde: Oversikt Autostadt ute
Uteområdet på Autostadt er enormt og utformet som en stor park, med en elv, flere åpne sletter og steder for å slappe av. Finner du eplehagen på området?

Autostadt er ikke en egen by, og var originalt et utleveringssted for Volkswagenbiler. Parken åpnet i 2000, og siden har stedet blitt oppgradert, år for år. I dag kan man nesten kalle stedet en fornøyelsespark for bilinteresserte, men dette stedet bør besøkes selv om bilinteressen ikke er så sterk. Her er det virkelig noe for alle aldre!

Før besøket visste vi lite om Autostadt. Vi visste at dette var et stort sted med bil i fokus, men at det skulle være et så enormt tilbud kunne vi aldri sett for oss. Rett etter ankomst tar vi en tur inn i hovedbygningen for å lære litt mer om bærekraft og hvordan elbilene faktisk fungerer, i etasjen dedikert til temaet.

Bilde: Bærekraft
I etasjen for bærekraft kan du lære mye om ditt eget avtrykk og hvordan du kan redusere ditt eget utslipp.

Etter et par timer inne måtte vi ut og oppleve de flotte uteområdene. Hele området er menneskeskapt, til og med elven som renner gjennom parken, som om vinteren senkes og blir til skøytebane. Resten av parken består av flere paviljonger for hvert bilmerke, et bilmuseum, kaféer, restauranter, badestrand og to store lekeplasser for de minste.

For oss var Autostadt definitivt ett av høydepunktene på turen, hvor prøvekjøring i terreng var noe av det morsomste vi fikk oppleve. Her testet vi grensene til Volkswagen I.D 4 GT, gjennom vann, ned en trapp og over hinder.

Etter en lang runde var det på tide med en matbit, og med åtte spisesteder var det et vanskelig valg. Vi gikk for en middagsbuffet på restauranten Lagune, kombinert med en tur innom isbaren rett ved siden av. Det skal sies at det ikke var enkelt å velge bort de hjemmelagede sandwichene fra kaféen i nabobygget. Da middagen var fortært, og Autostadt stengt for kvelden, var det også på tide for oss å trekke oss tilbake til hotellet. Autostadt har et eget hotell på området, men vi bodde på Courtyard by Marriott en kort kjøretur unna.

Eventyrbyen Celle

Bilde: Utskjæringer
Flere av bygningene i Celle har utskjæringer som forteller mye om hvem som har bodd her og hva de drev med. Husene blir vedlikeholdt for å ta vare på den unike estetikken i byen.

Celle var som et lite eventyr. Det første vi møtte var slottet, like utenfor sentrum, med både vollgrav og en stor, grønn park på området. Det sies at Disney var inspirert av de tyske slottene, og vi skjønner godt at Askepott eller Torneroses hjemsteder kan være hentet fra en by som Celle.

I dag kan du se teater i bakgården, inne på slottets egne teaterscene, eller du kan gjøre som oss og få med deg litt av begge deler med en omvisning på slottet. Vi så hvordan adelen levde, hvor kongene satt og hvor folket måtte vente på audiens. Omvisning eller ei, noe du virkelig bør sette av tid til er kapellet, inne i slottet det også. Her er kunstverkene så godt bevart at de like gjerne kunne vært malt i år!

Arkitekturen i byen er veldig spesiell, og i tillegg til Disney-inspirasjon skulle vi nå kjenne på følelsen av å være i et eventyr av brødrene Grimm. Noen av husene er fra så tidlig som 1300-tallet, og de som er bygget senere har fortsatt i samme stil. Hele sentrum, fra hus og hjem, til butikker og restauranter, er preget av eventyrstilen. Byggene har utskjæringer som forteller om tidligere eiere og hva de drev med, her ble vi stående en god stund bare for å nyte synet.

Bilde: Kapell
Kapellet inne i slottet i Celle er stengt av for å bevare kunsten inne i rommet. Derfor er fargene og utskjæringene så klare, også i dag!

I en så tradisjonsrik by som Celle måtte vi også teste ut den tradisjonelle, lokale maten. Marta´s restaurant i sentrum er en koselig plass, hvor vi får servert nydelig mat. Spisestedet holder også til i ett av disse magiske byggene som vi da var så heldig å få se fra innsiden.

Visste du forresten at Celle var Nord-Tysklands første bærekraftige turistdestinasjon? Byen har siden 2016 hatt et eget råd som arbeider med både folk, selskaper og byen selv for å skape en grønn og bærekraftig by. De har blant annet byttet til LED i utebelysning, all printet papir kommer fra fornybare kilder og produkter og råvarer skal helst være lokale.

CTA - Frister det med en tur til Tyskland, men vet ikke hvor du vil legge turen? Les våre beste tips fra kulturbyen Lübeck!

Universitetsbyen Göttingen

Bilde: Universitet i sentrum
Bygget hører til universitetet og ligger nokså midt i byen. Figurene på toppen symboliserer de fire utdanningsretningene man opererte etter på den tiden.

Det første vi møter kvelden vi ankommer Göttingen er en gruppe studenter som spiller «FlunkyBall», en typisk tysk drikkelek, midt i gågaten. Det var også det første tegnet på at vi virkelig hadde ankommet kunnskapens by, hjem til verdens første moderne universitet. I dag er faktisk en fjerdedel av byens innbyggere studenter, og universitetet er fortsatt noe folket i byen er stolte av.

Etter en god natts søvn på det nye hotellet, Freigeist, bar det ut i frisk luft for å se hva Göttingen kan by på en fredag formiddag. Vi starter dagen rolig med en kaffe fra byens egne fairtrade-sertifiserte kafé,Contigo. Koppen blir med oss på en fin tur, på turveien byen har laget der bymurene stod. Denne turstien, som bugner over av grønne busker og trær, er i dag en av bidragsyterne til at byen har Tysklands reneste luft.

Bilde: Gänseliesel
Gänseliesel er en fontene midt på torget i byen, og kjent som verdens mest kyssede jente. Når studentene er uteksaminert er det tradisjon og klatre opp for å gi henne et kyss på kinnet.

I tillegg til den veldig grønne stien, har Göttingen hele tre botaniske hager å skilte med. Vi besøkte den eldste av dem – “byens grønne lunge” – midt i sentrum. Med rundt 8000 ulike plantearter, og flust av dyrearter, bør du sette av litt tid til å besøke hagen. Kanskje du ser en av de sjeldne bieartene når du tar kaffepausen på kaféen de også har på området?

CTA - Er det en storbyferie du er på utkikk etter kan du sjekke tipsene våre fra Berlin!

Resten av de skjulte perlene

I tillegg til de tre byene vi rakk å besøke, er det seks andre byer i nærområdet som også fortjener omtale. Vi har samlet noen tips og fakta om hver by, kanskje finner du en ny favoritt?

Braunschweig

Braunschweig er en av de større byene i samarbeidet og blir kalt “løvebyen” etter hertugen som reiste slottet i byen. I dag er dette en moderne by, med over 1000 år med historie bak seg. Byen var også en av grunnleggerne av handelssamarbeidet “The Hanseatic League”. Besøker du Braunschweig bør du sette av litt tid til å se Dankwerderode slottet, bygget av hertug “Henry the lion” i 1175.

Goslar

Ved foten av Nordharz-fjellene finner du byen Goslar, en by omringet av vakker natur. Byen har et tydelig preg av middelalder, med brosteinsgater, et ordentlig torg og høye spir. Goslar er også hjem til det kjente vannsystemet Harz, bestående av flere innsjøer laget for å holde på og distribuere vannet til de nærliggende byene. Systemet står på UNESCOs verdensarvliste og er definitivt verdt et besøk.

Hameln

Hameln er hjembyen til karakteren “Pied Piper”, en eventyrfigur som danser rundt i byen og spiller fløyte. Det ryktes at om du besøker Hameln vil du finne han dansende i byen, i et fargesprakende kostyme. Etter du har funnet “Pied Piper” kan du også bli med på en båttur gjennom byen, oppover elven Weser som deler byen i to eller ta en tur på museet om figuren, byen og myntproduksjonen.

Hannover

Hannover er hovedstaden i delstaten Niedersachsen, og den største av de ni byene. Byen kan by på det meste av opplevelser, som dyrepark, typiske tyske slott, kulturfestivaler og mye mer, men besøker du byen bør du ta en tur på Herrenhausenhagene. Hagene er stelt til perfeksjon og kan faktisk kalles kunst. Byen sier selv at dette er et drømmested å oppholde seg en varm sommernatt.

Kanskje ikke så bærekraftig, men har flyplass, knutepunkt for de ni byene.

Hildesheim

Noen få mil sør for Hannover finner du Hildesheim, byen kjent for sine unike kirker og kulturelle monumenter. UNESCO har faktisk satt to av kirkene i byen på sin verdensarvliste, noe som kan vitne om at byen er verdt et besøk. Katedralen har også en over 1000 år gammel rosebusk som fortsatt vokser på veggene utenfor.

Wolfenbüttel

Wolfenbüttel er en av de mindre byene i samarbeidet, men kan skilte med en av de største slottene. I byen ligger en av Niedersachsens slott – Schloss Wolfenbüttel – nokså midt i byen. Er du opptatt av arkitektur kan det også være interessant at byen har over 600 trerammehus være av interesse. Byen er faktisk også hjembyen til den internasjonalt anerkjente drikken Jägermeister, som de fleste av oss har et forhold til.

Visste du forresten at disse ni byene samarbeider om å trekke hverandre frem i lyset, og vise hvor attraktive de faktisk er som reisemål? Har du lyst til å vite mer om samarbeidet kan du lese mer her!

Tips til Tysklandturen:

Ha alltid med deg cash

I Tyskland er ikke bruken av kort like utbredt som i Norge, og barene er ingen unntak. De aller fleste vil nok akseptere kortbetaling, men skulle du møte på en som ikke gjør det, kan det være lurt å ha noen kontanter på innerlommen.

Parkeringsskive og parkeringshus

Parkering er ingen problem på bilferie i Tyskland. Alle byer har parkeringshus og gateparkering med plass til de fleste, men gateparkeringen krever ofte at du har parkeringsskive. Om du ikke allerede har, ta med én, eller ta i bruk parkeringshusene i byen.

Taxi og kollektivtrafikk

I de store byene er kollektivtilbudet ganske godt, og det er en fin måte å komme seg rundt på. Bruker du buss eller trikk vil du også få se noe av byen på veien. Dersom du ikke vil bruke tid på å sette deg inn i et helt nytt system er taxien også et godt alternativ. Engelskkunnskapene i Tyskland er varierende, og det kan være et tips å få hotellet til å bestille for deg.

Apper og ladestasjoner

Selv om du er typen som tar alt på sparket kan det være lurt å sjekke dagens rute før du setter deg bak rattet. Det er ikke mangel på ladestasjoner, men for å slippe de lange ventetidene er det et godt tips å finne frem til hurtigladerne på forhånd, og kanskje er det lurt å lade allerede i Kiel? Bruker du Chargemap kan du se akkurat hvilke ladestasjoner de har der du befinner deg, og på strekningen du skal kjøre.

Når du først har stoppet for å lade foregår det meste på tysk, som i resten av landet. Derfor kan det være lurt å ikke bruke QR-kodene, men å laste ned appen tilknyttet ladestasjonen i stedet. Der får du informasjon på engelsk og en enkel oversikt over utgiften i etterkant.

Ha vaksinepasset klart

Vi er fortsatt ikke helt fri fra tiltak, og vaksinepasset er helt nødvendig. De aller fleste steder hvor du oppholder deg innendørs krever at du viser et gyldig vaksinepass. Laster du ned EU/EØS versjonen fra helsenorge.no har du det alltid tilgjengelig og slipper ventetid for å komme inn dit du skal.

P.S! I Tyskland må de ofte se datoen for når siste vaksine er tatt. Derfor holder det ikke alltid med QR-koden, som det gjør i Norge. Last ned PDFen som er på samme side, da har du alt du trenger.

Munnbind

I Tyskland er munnbind fortsatt et krav alle steder du er innendørs, og noen steder hvor du er ute sammen med mange andre. Det kan være lurt å ha med deg en pakke i sekken. Har du glemt å ta det med herfra, selges munnbind på matbutikker og lignende, de samme stedene som i Norge.

• Hotell- restaurantvirksomhet