Nominert til Tysklands vakreste vandrerute

Brandenburg er med sine 3 000 sjøer den delstaten i Tyskland med mest vann. De tallrike vannområdene skaper en enestående natur, som best kan oppleves til fots. Vandreruten ’Rund Schorfheide’ er en av rutene som er nominert til Tysklands vakreste vandrerute.

3 000 krystallklare sjøer, skjønne elvelandskap og overdådige skoger.

Denne enestående naturer venter i Brandenburg, som er den delstaten i Tyskland med flest vannområder. Delstaten har mange fine gåturer og gode stier, og ruten ’Rund Schorfheide’ har nettopp blitt nominert til ’Tysklands vakreste vandresti 2022’. Ruten er oppdelt i sju etapper, som hver tar mellom fem og åtte timer.

Schorfheide vandresti © Matthias Schäfer

«Ruten imponerer med sitt landskap formet av istiden, overdådige skoger og vakre vannområder så langt øyet rekker. Alle etapper har hvert sitt tema og fører gjennom økolandsbyer, klostre, gamle havner og den romantiske Weberllin-kanalen», forteller turistsjef Joelle Janz fra Tysklands Nasjonale Turistkontor.

Ruten begynner i Eberswalde, som ligger en snau time med bil nord for Berlin. Herfra går turen gjennom Barnim Naturpark til Schorfheide, som er et av de største skogområdene i Brandenburg. Her ligger også bøkeskogen Grumsin, som er på UNESCO’s verdensarvliste. Ruten går også gjennom Schorfheide-Chorin Biosfærereservat, før den ender tilbake i Eberswalde. Det er lett å komme seg til de forskjellige etappene med offentlig transport.

«Det finnes så mange nydelige naturopplevelser i Tyskland, og det blir spennende å se hvem som stikker av med seieren når vinneren av ’Tysklands vakreste vandresti 2022’ kåres i juni,” sier Joelle Janz.

Barnim: villhester i naturparken Barnim © Frank Liebke

Aktiv ferie på Fläming-ruten

Brandenburg er et yndet mål for en miniferie eller en helgetur. Den spektakulære naturen byr på tallrike opplevelser og muligheter.

«Mange av Brandenburgs øvrige severdigheter passer godt for turister i alle aldre. Her er litt for enhver smak, uansett om du er på helgetur med kjæresten eller miniferie med hele familien», sier Joelle Janz.

Ønsker du en aktiv ferie, er Fläming-ruten et godt alternativ. Det flate landskapet er som skapt for sykler og rulleskøyter. Ruten er et 230 kilometer langt nettverk av stier og veier, hvor man kan bevege seg med hjul, i joggesko eller i tursko. Ruten gir massevis av muligheter for ulike rundturer på mellom 11 og 94 kilometer og med start ved ulike steder.

«Ruten går gjennom landlig idyll og små byer, og du kan enkelt ta deg en pause underveis på en restaurant eller café, eller ta en dukkert i et friluftsbad eller en sjø. Er det barn med på turen, er der mange lekeplasser underveis», forteller turistsjefen.

Brunkullbruddet som ble til en badesjø

På listen over opplevelser er også Gräbendorfer See, som ligger ved Biosfærereservatet Spreewald. Gräbendorf var opprinnelig en landsby som var sentrert rundt et dagbrudd hvor det ble utvunnet brunkull. Dagbruddet har blitt stengt, og i 1996 lot man bruddet og den tidligere landsbyen oversvømmes av ca. 1 000 millioner kubikkmeter vann fra elven Spree. Performancekunstneren Ben Wagin har laget et kunstverk der hvor landsbyen tidligere lå.

En husbåt i solnedgangen i Brandenburg ©Michael Malorny

Vannkvaliteten er god, og i dag rommer stedet flere rekreative områder med sandstrender, sykkelruter samt utleie av surfebrett og vannsykler. Gräbendorfer See er spesielt kjent for sine mange husbåter, som også kan leies av turister.

«Det er en spennende ferieform, og noen av husbåtene er like godt utstyrte som et moderne feriehus. Konseptet er genialt. Man kjører båt om dagen og blir vugget i søvn om natten. Man kan selvfølgelig også velge å sove på land hvis man ønsker det», forteller Joelle Janz.

• aktiv
  • aktiv ferie
  • nationalparker

Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) representerer Tyskland på oppdrag fra det tyske nærings- og energidepartementet (BMWi) og mottar offentlig støtte. I tett samarbeid med bransjeforbund og partnere fra turistnæringen, utvikler og kommuniserer DZT strategier og markedsføringskampanjer som fremmer Tyskland som reisemål og øker turismen til landet. Til dette formål finnes 27 utenlandskontorer som betjener over 40 markeder.

DZT møter utfordringene skapt av covid-19-pandemien med en tredelt strategi for gjenoppbygging:

• Øke merkevarebevisstheten og styrke merkevareprofilen til Ferielandet Tyskland
  • Relasjonshåndtering og kunnskapsoverføring for å støtte opp under reiselivsnæringen, som i stor grad består av SME-er

• Målrettede markedsundersøkelser og -analyser av koronakonsekvenser, som skaper grunnlag for evidensbasert handling

Ved å øke markedsføringsinnsatsen gjennom pandemien har DZT opprettholdt dialogen med kundene, vært lydhør overfor endringer i kommunikasjonspreferanser og dermed formidlet empati og inspirasjon.

Kjerneområdene digitalisering og bærekraft

DZT fremmer en fremtidsrettet og bærekraftig turisme i samsvar med forbundsregjeringens målsettinger. Digitaliserings- og bærekrafttemaer hører til turistkontorets kjerneområder. DZT er bransjeledende i bruk av «immersive teknologier» som virtuell (VR), utvidet (AR) og blandet virkelighet (MR), samtalegrensesnitt, som for eksempel språkassistenter, og kunstig intelligens i eksempelvis chatbots. DZT koordinerer turistnæringens felles åpne data-prosjekt som utvikler en kunnskapsgraf for å synliggjøre turisttilbud på markedsføringsplattformer som tar i bruk kunstig intelligens.

Bærekraft har i årevis vært et sentralt tema og behandles strategisk på tvers av avdelinger i alle områder av selskapet. DZTs bærekraftstrategi kobler sammen ekstern kunnskapsutveksling med en tilhørende kommunikasjonssatsing og et internt bærekraftsinitiativ. Utbruddet av covid-19-pandemien har endret reiseadferden i mer bærekraftig retning. DZT posisjonerer Ferielandet Tyskland som et reisemål med bærekraftige og inkluderende tilbud og fremmer dermed en mer ansvarsbevisst turismenæring i fremtiden. Du finner mer informasjon i vårt online-pressesenter under www.germany.travel/presse eller ved å abonnere på vårt pressenyhetsbrev.

OBS: Dersom du bruker bildene våre, husk å oppgi copyright og fotograf.