NM-sølv til Alltid Tørr UB fra Ski

Et smart regntrekk som skal holde deg tørr når du sykler; det er forretningsideen som ga Alltid Tørr UB fra Ski sølv på NM for Ungdomsbedrifter.

NM for Ungdomsbedrifter har de to siste dagene gått av stabelen på Norges Varemesse på Lillestrøm. De 74 beste ungdomsbedriftene fra hele landet har konkurrert i 17 ulike kategorier. Alltid Tørr UB tok en sterk andreplass i den aller gjeveste kategorien: Norges beste Ungdomsbedrift 2016. MagnoCare UB fra Mailand videregående skole vant prisen for Beste sosiale entreprenør.

– Sinnsykt kult å oppleve hva fire ungdommer på 17 år kan få til, om man legger ned tid og innsats! Vi er kjempefornøyde med en fantastisk andreplass - og helg, sier Emilie Dybendal Aulie, daglig leder i Alltid Tørr UB.

Les: - Dette viktigste norgesmesterskapet vi har, sa statsminister Erna Solberg på åpningen i går.

Juryens begrunnelse

”Produktet representerer en enkel løsning på en hverdagsutfordring. Det er lett omsettelig, og har et stort potensiale for distribusjon. Ungdomsbedriften har klare og overbevisende tanker om videre produktutvikling, og har gjennom hele prosessen levert gjennomgående høy kvalitet. Juryen er imponert over bedriftens evne til å synliggjøre kreativitet og innovasjon, og det engasjementet, samarbeidsevnen og gründerånden de utviser", heter det i begrunnelsen fra juryen.

Utfordrer rektorene i fylket

– Disse ungdommene har til de grader lagt sjela i arbeidet med ungdomsbedriften. De har brukt kvelder og helger for å komme hit. Jeg er veldig glad på deres vegne. Vi har mange unge som vil noe, som tror på seg sjøl og som vil være med å skape framtiden. Det er denne gjengen et levende eksempel på, sier Petter Skotland, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Akershus.

Skotland mener alle elevene i videregående skoler i fylket skal få mulighet til å drive Ungdomsbedrift.

– Alle snakker om at Norge står overfor store omstillinger, men vi snakker for lite om hvordan dette bør innvirke på den utdanningen de unge får. Det er etterspørsel etter mennesker med evne og vilje til å ta initiativ – mennesker med kompetanse på kreativitet og nyskapingsprosesser. Innovatører trengs overalt i samfunnet – både i offentlige og private virksomheter. Elever som får erfaring med dette i utdanningen står bedre rustet når de skal ut i arbeid, sier Skotland.

Presse

Oversikt over vinnere ligger på PRESSESERVICE. Høyoppløselige bilder på Flickr kan brukes fritt. Foto: Ungt Entreprenørskap.

74 av årets 2 000 ungdomsbedrifter var kvalifisert til den nasjonale finalen gjennom lokale messer. I Ungdomsbedrift starter, driver og avvikler elevene sine egne bedrifter med lærer som veileder og mentor fra næringslivet. Elevene utvikler forretningsideene selv, de produserer og markedsfører varene og tjenestene, de utarbeider budsjetter og fører regnskap – og sist, men ikke minst; de jobber sammen i team for å oppnå resultater.

Kontakt:

Emilie Dybendal Aulie, daglig leder i Alltid Tørr UB, mobil 97735788