Blogginnlegg -

Møt en IKT-konsulent!

Nina Guldahl er én av syv IKT-konsulenter i Undervisningsbyggs Organisasjonsavdeling. Sammen sørger de for å drifte og utvikle IKT-løsninger for Undervisningsbygg på best mulig måte.

Organisasjonsavdelingen er delt inn i fire seksjoner: HR, Kvalitet, Dokumentasjon og IKT. IKT-seksjonen, hvor Nina jobber, er ansvarlig for all IKT i Undervisningsbygg.

- IKT-virksomheten i Undervisningsbygg spenner vidt: Fra brukerstøtte, opplæring og systeminnføring, til serverdrift og leverandørkontakt. Mye av hverdagen kretser rundt helpdesktjenesten vår, som håndterer henvendelser fra alle som jobber i organisasjonen. Mange av våre medarbeidere sitter også mye ute på byggeplasser og prosjektkontorer, som stiller høye krav til IT-sikkerhet og moderne, fleksible og mobile løsninger. I tillegg har vi et variabelt antall innleide konsulenter som også skal ha tilgang til våre løsninger, forklarer Nina og utdyper:

- Som en stor aktør i bygge- og eiendomsbransjen, opplever jeg at organisasjonen er foroverlent og hele tiden på jakt etter nye IT-løsninger som kan bidra til økt kvalitet, og selvsagt større effektivitet.

Undervisningsbygg flyttet inn i lyse og fine lokaler i Grensesvingen 7 på Helsfyr i 2014. I forbindelse med flyttingen, fikk de også en ny og moderne IKT-infrastruktur.

– Et slikt flytteprosjekt krever mye tid og ressurser, men det er samtidig veldig givende når man er i mål – selv om vi fortsatt jobber med å etablere og optimalisere løsningene, sier hun.

Service overfor brukerne
Som ansvarlig for driften av helpdeskfunksjonen, er Nina et sentralt knutepunkt i den daglige kontakten med brukerne.

- I tillegg har jeg kontakt med leverandørene av de forskjellige tjenestene vi benytter, jeg administrerer brukerne, jobber med serverdrift i samarbeid med driftsleverandør, og også diverse andre tjenester fra Oslo kommune.

Høy kompetanse og tverrfaglighet
Selv har Nina en lang bakgrunn innen IT, og i likhet med kollegaene også erfaring fra forskjellige arbeidsgivere:

- Med erfaringer fra både privat og offentlig sektor er enheten vår sammensatt med bred kompetanse. Vi utfyller hverandre, og er veldig behjelpelige dersom det er noe man lurer på. Er det for eksempel noe jeg ikke kan, er det alltid noen andre som kan stille opp og bidra – noe som selvsagt også er en av mange ting som gjør hverdagen lærerik. Jeg kommer heller ikke unna at dagene i Undervisningsbygg både er hektiske og spennende ettersom vi er involvert i mange prosjekter, i tillegg til at vi hjelper til med alle IT-relaterte spørsmål fra alle i organisasjonen. Her er det rett og slett ingen dager som er like, forklarer Nina og avslutter:

- Vi er inne i en tid med stadig mer bruk av IT i Undervisningsbygg og flere IT-prosjekter er under planlegging. Dette er spennende, lærerikt og selvsagt morsomt å få være med på.