200.000 kr til vinner i innovasjonskonkurranse

Sweco stakk av med førsteplassen i Undervisningsbyggs innovasjonskonkurranse om smart energibruk og lagring av solstrøm. De fikk en premie på 200.000 kr.

Hele fem forslag ble premiert – og nå vil Undervisningsbygg se nærmere på forslagene for å teste ut løsninger i skolebygg.

Administrerende direktør i Undervisningsbygg, Rigmor Hansen, er svært fornøyd med vinnerforslagene.

- I Undervisningsbygg er vi veldig opptatte av å bruke innovasjon, siden det er en forutsetning for å klare å løse de utfordringene som ligger i fremtidens skolebygg. De som har vunnet innovasjonskonkurransen har funnet smarte, nye løsninger for hvordan vi kan lagre solstrøm og bruke energi på en smart måte i våre skoleanlegg, sier Hansen.

Hurtigladere til elbiler
Til topps i konkurransen gikk altså Sweco, med sitt vinnerforslag om å benytte overskuddsenergien til blant annet hurtiglading av elbiler. De kunne innkassere en premie på 200.000 kr.

Usman Dar, energirådgiver i Sweco, viste tydelig glede over seieren i innovasjonskonkurransen.

- Det er viktig at de ulike lagringsmetodene spiller på lag med hverandre. Man kan bruke både batterier, hydrogen og andre løsninger, sier han og avslutter med å takke laget som har samarbeidet om vinnerløsningen.

Delt andre- og tredjeplass
På delt andreplass kom ÅF Engineering med sitt forslag om produksjon av hydrogen som energibærer og InCube AS med sitt forslag om gjenbruk av kasserte elbilbatterier i bygg. De fikk en premie på 150.000 kr hver.

På delt tredjeplass kom Norwegian Green Energy og deres forslag om et hybrid energiforsyningssystem samt eSmart Systems og deres forslag om et intelligent styringssystem. De fikk en premie på 50.000 kr hver.

Skoler med solcelleanlegg
I dag er det kun Brynseng skole i Oslo som har solceller integrert i fasaden. Men innen kort tid vil også Nordseter, Holmlia, Slemdal, Ruseløkka, Etterstad og Voldsløkka skole få solceller enten i fasaden eller på taket.

- Det er én av grunnene til at det er viktig å finne gode løsninger til energilagring, slik at skolene kan bruke energien når de faktisk har behov, sier Bodil Motzke, miljørådgiver i Undervisningsbygg.

• Oslo