Unicare 12Trinn på Fanafjellet i Bergen

Styrt avvikling av Unicare12Trinn på Fanafjellet i Bergen

Unicare 12Trinn legger ned sin virksomhet på Fanafjellet. Grunnen er redusert pasientgrunnlag som resultat av den varslede avviklingen av fritt behandlingsvalg.

- Dette har vært et krevende valg å ta, men det er dessverre ikke tilstrekkelig grunnlag for videre drift med det omfang pasienter som i dag henvises til Fanafjellet. Selv om ordningen med fritt behandlingsvalg først innføres fra nyttår, opplever vi at henvisere allerede nå endrer praksis, sier konserndirektør Trine Sjøvold.

Ivareta pasientene
Unicare vil den kommende tiden prioritere arbeidet for at pasientene sikres et godt og forsvarlig tilbud også i fremtiden, blant annet gjennom overføring til andre helseinstitusjoner. Pasientene er informert om driftssituasjonen, og arbeidet med aktuelle tilbud utføres i dialog med brukerne og samarbeid med henvisende instanser.

Endret situasjon
Unicare har vurdert ulike løsninger etter at det ble klart at regjeringen vil avvikle fritt behandlingsvalg. Mange henvisere har allerede lagt dette inn i sine planer, og antall henviste pasienter har gått ned. Inntil nå har Unicare holdt virksomheten i gang, i håp om at Helse Vest ville øke antall plasser i anbudskonkurransen for tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB), rus og psykiatri i spesialhelsetjenesten.

- Når det ikke blir slik, ser vi ingen mulighet til å oppnå god nok kvalitet og nok pasienter til å sikre et forsvarlig driftsgrunnlag for Unicare 12Trinn i Bergen, sier Sjøvold..

Medarbeidere
Det er igangsatt en nedbemanningsprosess som omfatter informasjon, drøftinger med ansattrepresentanter og ivaretakelse av ansattes behov.

Arbeidsgiver opplever et godt samarbeid med ansatte og ansattrepresentantene, tross den krevende situasjonen Unicare 12Trinn står i. Alle medarbeidere har gjort en betydelig innsats i en krevende situasjon.

- Eventuelle muligheter og konsekvenser av innstillingen i drift, drøftes nå løpende med ansattrepresentanter. Styret vil etter dette løpende vurdere videre planer for Fanafjellet. I prosessen er våre pasienter og medarbeidere det aller viktigste, sier Sjøvold.

Tilsyn
I fjor gjennomførte statsforvalteren i Vestland tilsyn på Unicare 12Trinn, og påpekte behov for en rekke forbedringer. Dette har virksomheten jobbet kontinuerlig med, i tett dialog med ansatte, henvisere og myndigheter.

- Dette har vært et viktig og nødvendig arbeid, som virksomheten og de ansatte har løst på en god måte. Situasjonen som gjør at vi nå avvikler driften har ingen sammenheng med dette, men skyldes endrede rammebetingelser som følge av regjeringens politikk, sier Sjøvold.

Om Unicare 12Trinn

• Unicare 12Trinn er en privat leverandør med HELFO-godkjenning innenfor spesialisthelsetjenesten for Tverrfaglig Spesialisert Rusbehandling (TSB).
  • Tjenesten er en del av fritt behandlingsvalg (FBV).
  • Unicare 12Trinn tilbyr døgnbehandling for rus- og avhengighetsproblematikk, ofte i kombinasjon med psykisk lidelse.
  • Klinikken benytter den anerkjente 12-trinnsmetodikken, et program for å komme tilbake til et liv fritt fra avhengighet. Programmet er livssynsnøytralt, der ulike livssyn respekteres på samme måte som i vårt samfunn ellers.
  • Pasienter henvises fra fastleger via helseforetak og vurderingsenheter.

Regions

Unicare er privat leverandør av spesialisthelsetjenester innen rehabilitering, somatikk, rus og psykiatri. Vi har i tillegg bred leveranse av bistand og habiliteringstjenester. I hovedsak leverer vi tjenester til regionale helseforetak og kommuner. Unicare er eid av et engelsk PE-selskap, med fokus på helseinvesteringer i Europa, sammen med ledelsen.

Med «mot til å mestre» som felles visjon jobber vi aktivt etter verdiene Engasjert, Kompetent og Respektfull. Vi tar vi samfunnsansvar ved å sikre befolkningens helse og livskvalitet og bidrar til at flere kommer tilbake i arbeid etter sykdom og skade. Vi vektlegger utvikling og tilrettelegger for arbeid med forskning. I Unicare jobber vi systematisk med å redusere negativ miljøpåvirkning og vi representerer mangfoldet i samfunnet.

Unicare består av 1100 faglig sterke og dedikerte medarbeidere og omsetter for 800 millioner NOK pr år. Hovedkovedkontor ligger i Oslo ved Helsfyr.

Ole Mjåtvedt

Pressekontakt Group COO/CFO 930 06 671

Leverandør av helse, omsorg og bistand

Unicare er en av Norges største aktører i spesialisthelsetjenesten innenfor områdene rehabilitering og psykisk helse. I tillegg leverer vi på vegne av offentlige oppdragsgivere helse- og omsorgstjenester til mennesker med ulike bistandsbehov.

"Med mot til å mestre" som felles visjon jobber vi aktivt med hablitering, rehabilitering og bistand etter verdiene "Engasjert - Kompetent - Respektfull."

Unicare Norge
    Fyrstikkalléen 19