Hver gang vi møtes - Jonas Fjelds dag

I program nummer tre av årets sesong av Hver gang vi møtes er det Jonas Fjeld som skal hedres av de andre deltakerne i programmet. En av Norges luneste artister kan blant annet oppleve en vakker tolkning fra Silje Nergaard av Tordensky, en imponerende versjon av Engler i sneen, fremført av OnklP, i tillegg til alle de andre rørende bidragene.

Jonas Fjeld heter egentlig Terje Lillegård Jensen, er fra opprinnelig fra Bodø og en av Norges mest folkekjære låtskrivere, artister og sangere. Fjeld, som har tatt sitt artistnavn etter Øvre Richter Frichs romanfigur, begynte sin musikkarriere i Jonas Fjeld Rock n' Rolf Band (hvor også Herodes Falsk var medlem). JFRRB var blant annet inspirert av artister som Frank Zappa og Captain Beefheart, og gjorde seg ellers bemerket med sitt teatralske sceneshow. Med et ønske om å fremstå mer som et seriøst band enn et humorband skiftet de navn til Jonas Fjeld band, og Herodes Falsk forlot samtidig bandet til fordel for å danne Prima Vera. Jonas Fjeld band kategoriseres i sjangeren countryrock, og mottok to Spellemannspriser på midten av 80-tallet.

Et annet av Fjelds musikkprosjekter er Danko Fjeld Andersen, som var et samarbeid mellom Fjeld og de amerikanske musikerne Eric Andersen og Rick Danko – sistnevnte kjent fra The Band. For deres album Rick Danko/Jonas Fjeld/Eric Andersen fikk de Spellemannprisen 1991 i klassen roots & country. Et tredje prosjekt er To Rustne Herrer, et band som består av Fjeld og Ole Paus.

Som soloartist har Jonas Fjeld gitt ut en rekke album og vunnet Spellemannprisen 1994 i klassen mannlig artist for albumet Nerven i min sang og Gammleng-prisen i klassen pop i 1986.

I 2005 startet han samarbeidet med bluegrassorkesteret Chatham County Line fra USA. Sammen har de gitt ut tre album,Amerikabesøk (2007), Brother of Song (2009) og Western Harmonies (2013), og gjennomført flere turneer i Norge og USA. For albumet Brother of Song ble de nominert til Spellemannprisen 2009 i klassen country.

Hør Jonas Fjels dag i Hver gang vi møtes her:

SpotifyWiMPiTunes

Følg spillelisten til Hver gang vi møtes i Spotify og få alle låtene fra serien samlet:

Albumet «Hver gang vi møtes – sesong 4» slippes på CD og digitalt 2.februar 2015

• Kunst, kultur, underholdning

• album
  • universal music norge
  • musikk
  • hver gang vi møtes
  • jonas fjeld

Om Universal Music

Universal Music AS er verdens og Norges største musikkselskap og representerer blant annet artister som U2, Rolling Stones, Eminem, Lady Gaga, Rihanna, a-ha, Sissel Kyrkjebø, Odd Nordstoga, Bernhoft, Gabrielle mm.

Universal Music Group er operative i 59 land som representerer lablene A&M/Octone, Decca, Def Jam Recordings, Deutsche Grammophon, Disa, Emarcy,Fonovisa, Geffen Records, Interscope Records, Island Records, Lost Highway Records, Machete Music, MCA Nashville, MercuryNashville, Mercury Records, Polydor Records, Motown, Universal Music Latino, Universal Republic og Verve Music Group.

Silje Sjulstad

Pressekontakt Promoansvarlig Lokalavdeling 98822425