Ina Wroldsen er klar med musikkvideo

6. oktober slapp den London-baserte artisten og erfarene låtskriveren Ina Wroldsen sin første singel, Aliens (her er jeg), under eget navn. Låten har siden rullert hyppig på radio, og Ina gjorde også blant annet en formidabel fremføring av den på Senkveld. Nå er den respektive musikkvideoen klar, hvor Ina gjenspeiler temaet i låten, Aliens.

Musikkvideoen, som er spilt inn i London, er regissert av Kaz Ove og produsert av Stefano Moses. Videoen er en hyllest til Stanley Kubric’s ikoniske film A Clockwork Orange, der hovedtemaet i filmen er overført til temaet i Inas låt.

- Jeg ville at videoen skulle gjenspeile hva jeg snakker om i Aliens. Låta spiller mye på ironien i popbransjen og at alle skal passe inn i et format. Jeg gjør jo egentlig ikke det, og vi så lenge etter en regissør som skjønte akkurat hva jeg var ute etter. Da Kaz Ove (produsent) kom opp med A Clockwork Orange ideen kjente jeg den i magen med en gang, så vi gikk for den, og det er jeg veldig glad for! Jeg syns han har gjort en topp jobb! Sier Ina Wroldsen.

- Videoen er en hyllest til Stanley Kubrick’s klassiker A Clockwork Orange, med referanser til den kule og ikoniske estetikken med vår egen tolkning og tvist – ideen bak videoen stammer fra hovedtemaet i filmen og hvordan det kan overføres til Inas låt. A Clockwork Orange ser på det nyttesløse forsøket ved å tvinge en person til å være noe de ikke er. Aliens tematiserer det samme, ved at musikkindustrien forsøker å gjøre Ina til en person hun ikke er, og hennes kamp om å være sann mot seg selv. I verdensrom-scenene i refrengene har Ina løsrevet seg fra dette, og kan endelig være seg selv (her er det også en subtil referanse til Kubricks klassiske 2001: A Space Odyssey). Forteller Kaz Ove

I flere år har Ina Wroldsen hatt en svært solid karriere som låtskriver, og har skrevet låter for blant andre One Direction, James Arthur, Leona Lewis, Britney Spears, The Wanted, Shakira, Shontelle m.fl. Inntil nylig var Ina også et av to medlemmer i popduoen Ask Embla, hvor islandske Arnthor Birgisson var det andre. Sammen fikk de en stor hit med singelen Fathers Eyes i 2012/13.

• aliens( her er jeg)
  • musikkvideo