Inger Lise Rypdals dag - Hver gang vi møtes

Da var det duket for den evigunge popdronningen Inger Lise Rypdal sin tur til å bli hedret i Hver gang vi møtes. Som siste artist ut skal OnklP, Thom Hell, Lene Nystrøm, Bjarne Brøndbo, Jonas Fjeld og Silje Nergaard tolke låter fra Rypdals rikholdige sangkatalog.

Inger Lise Rypdal ble født på Lena på Toten i 1949 og har siden 20-årene vært en av Norges mest kjære artister. Hun er søster til Maj Britt Andersen og var tidligere gift med den anerkjente komponisten og låtskriveren Terje Rypdal.

Inger Lise Rypdal har hele karrieren befunnet seg i et bredt kunstnerisk landskap og har jobbet med det meste innen pop, rock, teater, film, musikal, revy, samt som programleder og forfatter.

Rypdal slo gjennombrudd som popartist i 1968 med Terje Mosnes' norske versjoner av sangene «Romeo og Julie» og «Fru Johnsen», og var den dominerende kvinnelige artisten i norsk populærmusikk i 1970-årene og frekventerte VG-listene og Norsktoppen hyppig. Rypdal vant Spellemannsprisen allerede i 1973 i kategorien Beste kvinngelig popartist.

Inger Lise har gitt ut en rekke album som soloartist, både i Sverige og Norge, i tillegg til å ha bidratt på mer enn 21 plater i Treff-serien fra 1971-1978 sammen med Gro Anita Schønn og Stein Ingebrigtsen, samt diverse gjester. Treff var en serie som inneholdt coverversjoner av aktuelle internasjonale hits.

Den allsidige artisten har også deltatt i med hele 13 sanger i Melodi Grand Prix og har ,i tillegg til Spellemannspris, mottatt flere æresutmerkelser. Hun ble nylig innlemmet i Rockheim Hall of Fame (2015), og hun har i tillegg mottatt bla Leif Justers Ærespris (2011) og Petter Dass-prisen (2006). Rypdal kom ut på frimerke i 2011 da Posten utga en serie med fire frimerker med tema «Norsk populærmusikk III – Kvinnelige artister».

Hør Inger Lise Rypdals dag i Hver gang vi møtes her:

SpotifyWiMP – iTunes

Albumet Hver gang vi møtes – Sesong 4 er ute på CD og alle digitale plattformer

Hør albumet og se mer info her