Odin Staveland albumdebuterer

Den 28 år gamle multiinstrumentalisten Odin Staveland, mest kjent som låtskriver, trommeslager og vokalist i Vamp, solodebuterer med albumet «Mellom husene». En vestlandsblues uten rammer, modigere og mer kompromissløst enn noe han har gjort tidligere.

Etter suksessen med Vamp og singlen ”Liten Fuggel” i 2012, en av de mest nedlastede norske låtene det året, hvor skulle han ta veien?

Odin Staveland ville finne noe genuint eget, sine egne musikalske løsninger, en skeiv personlig lyd. Han begynte å skrive ned flyktige inntrykk fra turnebussen, drivende gatelangs eller stirrende ut fra turneens tilfeldige nattely. De fleste låtene er skrevet mellom husene rundt om i Norge.

Odin har hatt som mål å holde musikken i et upolert lydbilde med det han selv kaller "avantgardistiske tilbøyeligheter". Modigere og mer kompromissløst enn noe han har gjort tidligere, noe innspilt på hotellrom eller tatt opp med en mobiltelefon i en iskald korridor i Berlin. Men uansett, det er pop. Pop som holder pusten. Pop som hakker tenner.

På albumet har Odin med seg trommeslager Olaf Olsen, bassistene Chris Holm og Jørun Bøgeberg, keyboardist David Wallumrød, munnspiller Geir Sundstøl og faren Øyvind Staveland. Odin Staveland har produsert platen selv, han hadde for klare tanker om hva han ville oppnå til at han kunne la andre styre prosessen. Den skulle ha nære, organiske og eksentriske instrumenter - fra Marxophone, Dingel og treorgel til en ustemt banjo og en elektrisk sigarboks. Innspillingen mangler gitarer eller klang på vokalen, det eneste elektriske er hammondorgelet. Platen er analogt mastret i Abbey Road Studio, resultatet er en ”bluesy” vestlandslyd hvor Staveland har valgt et distinkt uttrykk foran virtuositet - hvor alt er lov, så lenge det gagner låten.

Albumet “Mellom husene” slippes for salg 20. mars. Forhåndsstreames i WIMP fra 13. mars.

www.odinstaveland.no

• Kunst, kultur, underholdning

• livet
  • vamp
  • mellom husene
  • nytt album
  • odin staveland

Om Universal Music

Universal Music AS er verdens og Norges største musikkselskap og representerer blant annet artister som U2, Rolling Stones, Eminem, Lady Gaga, Rihanna, a-ha, Sissel Kyrkjebø, Odd Nordstoga, Bernhoft, Gabrielle mm.

Universal Music Group er operative i 59 land som representerer lablene A&M/Octone, Decca, Def Jam Recordings, Deutsche Grammophon, Disa, Emarcy,Fonovisa, Geffen Records, Interscope Records, Island Records, Lost Highway Records, Machete Music, MCA Nashville, MercuryNashville, Mercury Records, Polydor Records, Motown, Universal Music Latino, Universal Republic og Verve Music Group.

Silje Sjulstad

Pressekontakt Promoansvarlig Lokalavdeling 98822425