Nå lader Incharge, ABB og Ishavskraft Nord-Norge

Ishavskraft AS, en av Norges største kraftleverandør starter samarbeid med Vattenfall Incharge og ABB Oppdraget er å legge til rette for lading av elbiler i Nord-Norge ved å tilby 24 nye hurtigladestasjoner i områdene rundt Tromsø og i Finnmark.

Norge har som mål at 100 prosent av nybilsalget i Norge skal være fossilfritt i 2025. Ladeinfrastrukturen må komme på plass for å nå dette målet, og Nord-Norge har ligget etter. Nå har Ishavskraft AS, som representerer sju av de nordligste kommunene, valgt å samarbeide med Vattenfall og ABB for å tilby lading i regionen. Enova, som eies av Klima- og miljødepartementet, støtter utbyggingen.

– I Norge er annenhver solgte bil elektrisk, og målet om å nå en fossilfri kjøretøypark er svært tydelig. Den kraftige veksten av elbiler er stimulert av subsidier, mens utbyggingen av ladeinfrastruktur har kommet på etterskudd, sier Susanna Hurtig, Norden-sjef for E-mobility hos Vattenfall. Hun legger til:

– Dette samarbeidet er svært spennende, og tilskuddet av hurtigladere kommer til å bety mye for Nord-Norge. Vattenfall har jo som mål å skape mulighet for et fossilfritt liv. Derfor føles det helt riktig når vi nå kan tilby InCharge fra det sørlige Tyskland til Nordkapp i Nord-Norge.

Vattenfall har en leverandøravtale med ABB, og helhetsløsningen vi leverer til Ishavskraft omfatter hurtigladestasjoner som er forhåndskonfigurert mot InCharge, Vattenfalls operatørtjeneste for lading.

– Når det nye ladenettverket er ferdig rundt årsskiftet, kommer ABB-ladeplassene til å ligge som perler på en snor fra sør til nord. Elbilistene kommer til å kunne kjøre på strøm i hele Norge, og de kan enkelt lade langs veien. Elbiler med nullutslipp bidrar til flere av FNs bærekraftsmål og viser at elektrifisering spiller en viktig rolle for reduserte utslipp, sier Gøran Salomonsen, adm.dir. i ABB Electrification Norway AS.

Fakta: Ved hver ladestasjon har ABB én hurtiglader på 50 kW (Terra 54 CJ), én på 175 kW (Terra HP 175D) som kan oppgraderes til 350 kW, og én lader på 22 kW fra GARO (LS4). Stasjonene er koblet opp mot InCharge. I tillegg til å være operatør, har Vattenfall ansvaret for kundegrensesnittet med app og ladebrikke, betaling, overvåking og kundestøtte.

Lenker:

www.goincharge.com/no www.abb.com

Ta kontakt for mer informasjon: Vattenfalls presseavdeling, +46 8 739 50 10, press@vattenfall.com Even Fladberg, ABB presseavdeling, +47 46 81 44 83, even.fladberg@no.abb.com

• elbil
  • vattenfall
  • ladeløsninger
  • ladeboks
  • incharge
  • elbilslading

InCharges Norgesreise startet for fullt i mars 2019, og vi holder til på Karenslyst Allé 53, 0271 Oslo. InCharge leverer skreddersydde ladeløsninger til elbil, for privat-, bedrifts- og det offentlige markedet i Norge. Espen Rosenborg er Sales Account Manager, og en av fire ansatte ved norgeskontoret. Vi har per i dag ca 1000 ladekortskunder, og vil ved utgangen av 2020 ha ca 350 ladepunkter i Norge. InCharge er et initiativ fra Vattenfall, et europeisk energiselskap med ca 20 000 ansatte, som i mer enn 100 år har levert energi til industri og menneskers hjem. Ved behov for mer info: espen.rosenborg@vattenfall.com, eller kundeservice@goincharge.com. Les mer om InCharge på incharge.vattenfall.no.

Melinda Johnsen