Frykter innbruddsbølge i sommer

Frykter innbruddsbølge i sommer

Koronapandemien har bidratt til færre boliginnbrudd de to siste årene. Med åpne grenser inn til Norge og høy reiseaktivitet blant nordmenn, frykter sikkerhetsekspert Dagfinn Thorkildsen i Verisure en innbruddsbølge i sommer. – Ta nødvendige forholdsregler og sørg for å sikre boligen din godt mot innbruddstyver, sier han.

De offisielle Strasak-tallene fra politiet viser at antall anmeldelser for tyveri og grovt tyveri fra bolig totalt gikk ned med nesten 25 prosent fra 2019 til 2021. For hytter og fritidsboliger var nedgangen på over 50 prosent i samme periode. Flere forsikringsselskaper melder også om en betydelig nedgang i antall innmeldte innbrudd under koronapandemien.

– Reiserestriksjoner og økt kontroll ved grensene har bidratt til at vinningskriminelle fra andre land ikke har kommet inn i Norge. Dessuten har vi hatt lange perioder med hjemmekontor eller hyttekontor, og en bolig eller hytte med folk inni er ikke så interessant for innbruddstyver å prøve seg på, sier sikkerhetsekspert Dagfinn Thorkildsen i Verisure.

Med åpne grenser inn til Norge og vinningskriminelle som potensielt inntar landet igjen, samt mange tomme boliger som følge av høy reiseaktivitet blant nordmenn, frykter sikkerhetseksperten en innbruddsbølge i sommer.

– I sommer er det derfor ekstra viktig å sikre boligen godt før man reiser bort, slik at man ikke risikerer å komme hjem til en rundstjålet og endevendt bolig, sier sikkerhetseksperten i Verisure.

Christina T. Rooth, politiinspektør og næringslivskontakt i Oslo politidistrikt, støtter denne oppfordringen.

– Det er grunn til å tro at aktiviteten til mobile vinningskriminelle vil øke i sommer, blant annet som følge av åpne grenser. Når mange boliger også kommer til å stå tomme i løpet av sommeren, anbefaler vi å iverksette forebyggende tiltak som reduserer risikoen for innbrudd, sier hun.

SLIK SIKRER DU BOLIGEN MOT INNBRUDD I SOMMER:

1. Få det til å se ut som du er hjemme.

Selv om du er på sommerferie, trenger ikke boligen din å se forlatt ut. Rot gjerne litt med vilje i sofaen, sett en kaffekopp på kjøkkenbenken, la en full papirkurv være synlig og plasser gjerne noe på utsiden som gjør at det ser ut som noen er hjemme. Husk også å rydde vekk synlige verdigjenstander for å unngå å friste tyvene. Og for all del: Lås dører og lukk vinduer, både til huset, garasjen og eventuelle boder.

2. Tidsstyr lysene.

Hvis du kobler en lampe til en smartkontakt, kan du selv tidsstyre lysene i boligen. Du kan enkelt programmere når lysene automatisk skal skru seg av og på, for eksempel ved solnedgang/soloppgang, slik at det ser ut som noen er hjemme. Bruk gjerne utelys med bevegelsessensor.

3. Gjør en avtale med naboen.

Med elektronisk dørlås fra Yale Doorman kan du låse opp og igjen døren med kode eller via mobilen. Da er det enkelt å få naboen, familie eller venner til å stikke innom boligen din og få den til å se bebodd ut når du er på ferie. Få hjelp til å vanne blomstene i verandakassen, å ta inn posten/reklame og å legge noen avfallsposer i søppelkassen.

4. Vær obs på «merking» av boligen.

De senere årene har man oppdaget flere tilfeller der innbruddstyver «merker» boligen, for eksempel med en mynt på trappen, en papirbit i dørsprekken eller teip på dørhåndtaket. Hvis ikke disse objektene fjernes, antar tyvene at ingen er hjemme. Gjør venner og naboer oppmerksom på dette dersom de passer på boligen din i sommer.

5. Skaff deg døgnovervåket boligalarm.

Har du installert en boligalarm som er døgnovervåket og koblet til en alarmstasjon, er det alltid noen som passer på hjemmet ditt i sommer, enten det gjelder brann, innbrudd eller vannlekkasje. En alarm gjør dessuten en bolig til et svært lite attraktivt innbruddsobjekt for uvedkommende.

Verisure er Norges ledende leverandør av døgnovervåket brann- og innbruddsalarm med mer enn 30 års erfaring og over 240.000 norske kunder. Siden vi startet med alarm i Norge i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmstasjon. Gjennom blant annet kamera og tale- og lyttefunksjon (Verisure Voice) kan alarmstasjonen raskt sette inn riktig tiltak uansett om det gjelder innbrudd, brann eller ulykke. Vi leverer hele verdikjeden - fra produktutvikling og design til salg, installasjon, service, vedlikehold og utrykning. Med Verisure får du mye mer enn en standard bolig- og brannalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen via app, uansett hvor du er. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker 4 millioner kunder vår teknologi i 16 land i Europa og Latin-Amerika. Selskapet har over 20.000 ansatte.