På vinterferie? Slik holder du tyven unna

På vinterferie? Slik holder du tyven unna

Når de fleste drar til fjells i vinterferien, står det mange tomme hus igjen. Dette er det enkelte som utnytter for egen vinning. Eva Overholt, leder for Norges største alarmsentral, mener det er viktig å tenke på hva tyvene ser etter; nemlig om noen er hjemme.

– Det er dessverre alt for mange som opplever å komme hjem fra vinterferien til et endevendt hus. Vi oppfordrer derfor alle som skal bort i ferien å gjøre det de kan for å få huset til å se bebodd ut, samtidig som man bør installere boligalarm. Da er sjansen for innbrudd langt mindre, sier Overholt, leder for Alarmsentralen Verisure.

Åtte ganger tryggere med alarmsystem
– Det er svært sjeldent innbrudd i hus med montert alarmsystem. Dersom tyvene ignorerer merkingen, er de nye systemene oftest så gode at alarmen skremmer tyvene unna før de rekker å ta med seg noe. I tillegg tar de nyeste alarmsystemene bilder av innbruddstyven samt varsler vektere som kommer til stedet. På den måten får man optimal beskyttelse i hjemmet, sier Overholt.

Få beskjed ved vannlekkasjer
Eva Overholt kan opplyse at dagens alarmsystem gjør mer enn bare å varsle ved brann og innbrudd. De nyeste systemene gir også mulighet til å overvåke boligen, samtidig som man kan fjernstyre alarm, temperatur og lys via en app på smarttelefonen. – En av de viktigste nye funksjonene er at man kan varsles ved frosne rør og vannlekkasjer. I løpet av et år er det mer enn 1000 tilfeller av vannlekkasjer i Norge på grunn av frost i rørsystemer, svært mange av disse tilfellene skyldes temperaturfall når man ikke er hjemme. Dette kan nå unngås! Sier Overholt.

Tenk som tyven
Vinningsforbrytere forbereder seg ofte før de slår til. De går gjerne flere runder i nabolaget for å merke seg hvilke hus som virker forlatte. Derfor kan det lønne seg å tenke som tyven og motarbeide dette inntrykket, avslutter Overholt.

Innbruddstyvenes sjekkliste:

1. Oppkjørselen er ikke måkt

Enten man vil eller ikke, må oppkjørselen måkes. Be derfor en snill nabo om å måke eller tråkke spor etter snøfall.

2. Gardinene er trukket for

Ved å trekke for gardinene viser du at ingen er hjemme. Ha heller gardinene åpne og gjem vekk synlige verdigjenstander. La ting stå fremme slik at huset ser bebodd ut.

3. Lyset er skrudd av

Et mørkt hjem er som regel ubebodd. Innbruddstyver spaner som oftest over et hus i lengre tid, derfor kan det være lurt å endre lysbildet ved hjelp av automatisering eller fjernstyring.

4. Visne planter

Visne planter viser at ingen er der for å stelle dem. Vann derfor plantene godt før du drar eller få en nabo til å vanne.

5. Full postkasse

Hvis ingen henter posten, vil postkassen fylle seg opp. Pass derfor på å ha et Nei Takk til reklame-merke på postkassen, avbestill avisabonnementet midlertidig eller få naboen til å ta inn posten for deg.

6. Tomme søppeldunker

De aller fleste produserer avfall i løpet av en ukes tid. Pass derfor på at det ligger litt avfall i søppeldunken. Er du borte lenge kan du få naboen til å kaste litt søppel hos deg.

7. Tom og ulåst garasje

En tom garasje uten verken bil eller ski, er en god indikator på at ingen er hjemme. Lås derfor garasjedøren før du drar.

8. Sosiale medier

Også tyver har internett. Det er lett å finne ut hvem som bor på en adresse. Tyvene kan derfor lett søke deg opp og sjekke om du har lagt ut feriebilder på sosiale medier. Vær derfor forsiktig med å legge ut feriebilder og plasseringer av hvor du er, eller sørg for at du har en lukket profil.

9. Stille i huset

Ingen lyder, ingen hjemme. Skru derfor på en radio som kan spille for huset i ferien, gjerne med tidsstyring.

10. Synlig alarmmerke

De fleste innbruddstyver unngår hus som er tilknyttet et alarmsystem, naturlig nok.Derfor er det lurt å skaffe seg et godt alarmsystem med synlig merking og tilkoblet en alarmsentral.

Verisure AS (Securitas Direct) er Norges største alarmselskap. Det er også Europas ledende leverandør av profesjonelt overvåket brann- og innbruddsalarm, med aksjonering hvis noe skulle skje. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker over 2 millioner kunder vår teknologi 13 land i Europa og Latin Amerika. Selskapet har 9000 ansatte og partnere. Siden vi startet med alarm i Norge i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmsentral. Vi leverer hele verdikjeden - fra produktutvikling og design til salg, installasjon, service, vedlikehold og utrykning. Takket være fokus på høy kvalitet har vi de mest fornøyde kundene i bransjen (Norsk Kundebarometer 2015). Med Verisure får du mye mer enn en standard bolig- og brannalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen via app, uansett hvor du er.