Røykvarslerens dag 1. desember: Nordmenn best på brannsikring

Røykvarslerens dag 1. desember: Nordmenn best på brannsikring

Nordmenn er flinkest i Norden når det gjelder å sikre seg mot brann, viser en undersøkelse gjort av YouGov på vegne av Verisure Securitas Direct. Likevel glemmer hele én av fem av oss å bytte batterier i røykvarsleren.

Det forekommer i snitt 70 branner daglig i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og over 200 dødsbranner er registrert hvert år i følge Nordstat.net.

– Norge er på soleklar førsteplass når det gjelder brannsikring i private boliger. 96 % av alle norske hjem har en røykvarsler, og 91 % har et brannslukkingsapparat, sier kommunikasjonssjef i Verisure Securitas Direct, Cecilie Knudsen.

Danmark befinner seg i andre enden av skalaen, der bare 78 % har en røykvarsler, mens så lite som 29 % har et brannslukkingsapparat hjemme.

Glemmer å bytte batterier
Nordmenn, svensker og finner er flinke til å sørge for at røykvarslere er installert i boligen. Likevel er de like dårlige som danskene når det gjelder å bytte batterier på disse årlig. Røykvarslerens dag 1. desember markerer at vi går inn i den mest brannutsatte måneden, og at det nå er ekstra viktig å sjekke at alle røykvarslere fungerer.

– Nordmenn er flinkest på brannsikring, men det er likevel så mange som 18 % som glemmer å bytte batteriene i røykvarsleren én gang i året. Vi vil derfor oppfordre alle som ikke har sjekket røykvarsleren på en stund til å benytte denne anledningen slik at man står best mulig rustet til årets mest brannutsatte måned, sier Knudsen.

Mange bruker utdatert teknologi
Til tross for at nordmenn forstår viktigheten av å ha røykvarslere, er det fortsatt mye å gå på i forhold til å velge riktig type varslingssystem, mener Knudsen.
– Vi bor i et av verdens mest brannutsatte land, men beskytter oss fortsatt med de samme røykvarslerne som for 30 år siden. Sannheten er at de tradisjonelle lokale røykvarslerne kommer til kort på enkelte områder, og ikke beskytter i like stor grad som man tror. Store fremskritt er gjort på alarmfronten, og det er på tide å ta i bruk den nye teknologien for å redde liv, sier hun.
– Tradisjonelle enkeltstående røykvarslere fungerer for eksempel kun lokalt, og forutsetter at beboerne faktisk hører alarmen. Er man for eksempel i dyp søvn, hører på høy musikk, eller befinner seg i et annet rom, kan det være svært risikabelt å stole blindt på et slikt system, advarer hun.
– De nye systemene består av røykvarslere og andre komponenter som snakker med hverandre, og varsler simultant derom røyk oppdages, samtidig som de forteller deg hvor i boligen det brenner. Disse systemene er også koblet til en alarmsentral som sørger for at du får assistanse og rask hjelp dersom det brenner, sier Knudsen.

Et overvåket alarmanlegg med kameradetektor kan se om og hvor det brenner på bilde som sendes til alarmsentralen. I tillegg til at beboer varsles er det nyttig informasjon for brannvesenet som rykker ut.

Aldri ute av drift
Med dagens alarmsystem blir det også mye enklere å sørge for at aller varslere fungerer som de skal.
– De nye systemene er kontinuerlig overvåket. Gjennomsnittlig levetid på batteriene i røykvarslerne i et Verisure-anlegg er i tillegg på hele åtte år, men dersom batteriene begynner å bli svake vil systemet oppdage dette, og du vil få en varsling på mobiltelefonen om at det er på tide å bytte batteri. Det samme gjelder dersom noen av komponentene i systemet er skadet. På den måten er man sikret på en helt annen måte enn hva tilfellet er med de tradisjonelle enkeltstående røykvarslerne, avslutter Knudsen.

Fakta:

Har røykvarsler:

Norge: 96%

Finland: 96%

Sverige: 94%

Danmark: 78%

Glemmer å skifte batteri én gang i året:

Norge: 18%

Sverige: 26%

Danmark: 27%

Finland: 29%

Har brannslukkingsapparat:

Norge: 91%

Sverige: 61%

Finland: 39%

Danmark: 29%

Fakta: Røykvarslerens dag
Etablert av blant annet Norsk brannvernforening og DSB for å øke bevissthet rundt brannsikring i hjemmet.

Aksjon Boligbrann startet i 2003. I 10 år var Røykvarslerens dag en norsk tradisjon men fra 2013 gikk de nordiske landene sammen om å ha 1. desember som Røykvarslerens dag med tid for bytte av batteri og testing.

Tips og råd til effektiv brannsikring

• Sørg for at du har røykvarslere i boligen – minst én i hver etasje. Røykvarslere skal monteres på høyeste punkt i taket og minst en halv meter fra veggen. Du bør minst ha en røykvarsler per 60 kvadratmeter. Avstanden mellom to røykvarslere bør ikke være større enn 12 meter. Test dem jevnlig og bytt batteri årlig.
  • Se etter røykvarslere som er optiske og seriekoblede slik at de sender signaler til hverandre og alle uler dersom én oppdager røyk.
  • Sørg for at du har et brannslukkingsapparat slik at du kan slukke et branntilløp før det sprer seg. Brannteppe og brannstige kan også anbefales.
  • Lag en plan for hva hver enkelt i familien skal gjøre ved brann, og hold gjerne en brannøvelse for hvert halvår. Forsikre deg om at hele familien vet hvor de skal møte ved et evt. branntilfelle (for eksempel på fortauet utenfor boligen). På den måten kan man få til en effektiv evakuering fra en brennende bolig.
  • Slukk levende lys, bli ved komfyren når du lager mat og dobbeltsjekk at vaskemaskin, tørketrommel og komfyr er slått av når du legger deg eller forlater boligen
  • Installer boligalarm med røykvarslere som er koblet til en alarmstasjon.

Verisure AS (Securitas Direct) er Norges største alarmselskap. Det er også Europas ledende leverandør av profesjonelt overvåket brann- og innbruddsalarm, med aksjonering hvis noe skulle skje. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker over 1,8 millioner kunder vår teknologi 13 land i Europa og Latin Amerika. Selskapet har 9000 ansatte og partnere. Siden vi startet med alarm i Norge i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmsentral. Vi leverer hele verdikjeden - fra produktutvikling og design til salg, installasjon, service, vedlikehold og utrykning. Takket være fokus på høy kvalitet har vi de mest fornøyde kundene i bransjen (Norsk Kundebarometer 2015). Med Verisure får du mye mer enn en standard bolig- og brannalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen via app, uansett hvor du er.