Slik unngår du brann i mobilladeren

Slik unngår du brann i mobilladeren

Brann forårsaket av mobil- og dataladere blir vanligere i takt med den stadig økende mengden elektronikk i hjemmet. Norges største alarmselskap, Verisure, har derfor laget en liste med noen forhåndsregler som kan forhindre risikoen for brann eller redusere skadene hvis uhellet først er ute.

I 2014 ble det rapportert over 2500 boligbranner i norske hjem, ifølge DSB*. Mange branner er forårsaket av overoppheting eller feil bruk av ladere. En fungerende røykdetektor er den viktigste beskyttelsen for å oppdage brannene. Det anbefales at det finnes minst én røykdetektor i hver etasje og i hvert soverom, og at batteriene på disse byttes én gang i året.

Dra ut og skru av
Ifølge Cecilie Knudsen fra Verisure Securitas Direct, finnes det flere ting man kan gjøre for å forebygge risikoen for brann i elektrisk utstyr.

– Husk å dra ut laderen av stikkontakten hver gang du er ferdig med å lade mobilen, tableten eller datamaskinen din. Ikke la de ligge i sofaen, sengen eller andre steder som lett kan ta fyr. Det er også lurt å skru av elektronisk utstyr som står i hvilemodus, som for eksempel TV-en.

– En fjernstyrt stikkontakt, en såkalt SmartPlug, som er tilkoblet elektronisk utstyr i hjemmet og som kan styres fra mobilen, er et nyttig alternativ for de som enkelt ønsker å kontrollere at utstyret virkelig er skrudd helt av, avslutter Cecilie Knudsen.

Åtte enkle tips og triks for å unngå brann i hjemmet:

• La være å lade mobilen, tableten eller datamaskinen om natta.
  • Ikke la ladere ligge i sengen, sofaen eller andre lettantennelige steder.
  • Bruk bare godkjente ladere.
  • Dra ut laderen når mobilen, tableten eller datamaskinen din er oppladet, eller benytt deg av en fjernstyrt stikkontakt, SmartPlug, som du kan styre med mobilen for å kontrollere og skru av elektrisk utstyr.
  • Sjekk at du har røykdetektor i hjemmet, minst en i hver etasje og på hvert soverom.
  • Røykdetektorer som er seriekoblet og som sender signaler seg imellom, er det foretrukne. Det er også lurt å investere i røykdetektorer som er direkte knyttet til en alarmsentral. Da øker muligheten for å få rask og riktig hjelp hvis noe først skulle skje, selv når det ikke er noen hjemme.
  • Pass på å ikke overbelaste grenuttakene hjemme. Hvis flere grenuttak skjøtes sammen, er risikoen stor for at uttakene blir overbelastet. Dette kan resultere i overoppheting og brann.
  • Kontroller at du har brannslukkingsapparat, og gjerne et brannteppe i hjemmet. Da har du større mulighet for å slukke brannen selv, før den sprer seg.

*Kilde: DSB

Verisure AS (Securitas Direct) er Norges største alarmselskap. Det er også Europas ledende leverandør av profesjonelt overvåket brann- og innbruddsalarm, med aksjonering hvis noe skulle skje. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker over 1,8 millioner kunder vår teknologi 13 land i Europa og Latin Amerika. Selskapet har 8000 ansatte og partnere. Siden vi startet med alarm i Norge i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmsentral. Vi leverer hele verdikjeden - fra produktutvikling og design til salg, installasjon, service, vedlikehold og utrykning. Takket være fokus på høy kvalitet har vi de mest fornøyde kundene i bransjen (Norsk Kundebarometer 2015). Med Verisure får du mye mer enn en standard bolig- og brannalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen via app, uansett hvor du er.