400 000 nordmenn har skaffet seg helseforsikring

Stadig flere nordmenn kjøper helseforsikring for å unngå helsekøen. 400 000 nordmenn har ved utgangen av 2013 en eller annen form for forsikring mot helsekø, ifølge statistikk fra Finans Norge. Det er en økning på 33,9 prosent sammenlignet med 2011. Så sent som i 2003 var det kun rundt 34 000 nordmenn som hadde en slik ordning.

Nordmenn vil ha helseforsikring

- De 10 siste årene har markedet for helseforsikring eksplodert. Dette er nok et uttrykk for at folk vil hurtig tilbake etter sykdom og at helsekøen ikke har endret seg vesentlig, sier Vidar Arnulf medisinsk direktør i Vertikal Helse.

Mer alvorlige lidelser blir behandlet

Arnulf påpeker at mens muskel og skjelettsykdommene var de sykdommer som var hyppigst behandlet før, skjedde det noe rundt 2008. Fra da av har den relative andelen ortopediske lidelser falt, mens diagnoser som ikke er reletart til muskel/skjelettsystemet har økt tilsvarende. Under andre diagnoser skjuler det seg mange ulike, men det er en trend at det er en økning på av diagnoser / tilstander med større alvorlighetsgrad. Eksempler på dette er hjerte- og karsykdommer, mage-tarm, hudsykdommer og urinveissykdommer.

Flere kreftpasienter behandles privat

-Jeg er overrasket over økningen i antall kreftpasienter vi bistår. Rask diagnostikk, behandling og hjelp med ekspertbehandling i utlandet er eksempler på tilfeller vi ser mer og mer av, legger Vidar Arnulf til.

• behandlingsforsikring
  • behandlingsgaranti
  • helseforsikring
  • vertikal helse
  • vidar arnulf

Vertikal Helse er Norges største aktør innen helseforsikring. 137 000 har valgt å tegne helseforsikring hos oss og unngå å havne i helsekø. I 2013 bistod vi over 25 000 og sørget for at de fikk rett behandling til rett tid. Alle våre pasienter får tildelt en personlig medisinsk rådgiver som følger dem før, under og etter behandling. Vi utvidet også innholdet i våre tjenester og våre kunder tilbys nå døgnåpen vakttelefon ved alvorlig sykdom og i fem dager etter operasjon/behandling.

I 2013 åpnet vi kontor i Sandnes for å være nær våre største bedriftskunder i dette området.