Innkjøp til Haugar kunstmuseums samling

Innkjøp til Haugars samling

Koronaen er krevende for mange, ikke minst for billedkunstnere. Heldigvis er regjeringen klar over dette, og gjør løpende tiltak for å bøte på noen av problemene. Dette gjøres blant annet ved å tildele det som kalles stimuleringsmidler til et antall kunstmuseer i Norge, slik at de kan gjøre innkjøp gjennom gallerier eller direkte fra kunstnerne. Innkjøp som da vil gi sårt tiltrengte inntekter til aktørene i kunstfeltet.

Haugar Kunstmuseum er et av museene som er tildelt slike midler. To millioner høsten 2020, og så langt en million i 2021. Avdelingsdirektør ved Haugar Kunstmuseum, Jan Åke Pettersson, er svært glad for disse tildelingene. Først og fremst fordi dette er et bidrag til kunstnerne og deres virke, men også fordi det gir museet anledning til å utvikle sine samlinger på en god måte.

Styret i Stiftelsen Haugar Vestfold Kunstmuseums samling har i tett samarbeid med museet så langt foretatt innkjøp av sentrale verk av i alt ti viktige samtidskunstnere.

Stiftelsens styre består av professor ved Universitetet i Oslo, Øivind Storm Bjerke, billedkunstner Lars Ø. Ramberg og tidligere Kulturdirektør, Tor Skytøen.

Av de ti kunstnerne er seks kvinner og fire menn. Halvparten av dem har tilknytning til regionen. Syv av innkjøpene er foretatt gjennom gallerier, tre direkte fra kunstnerne.

1. Hanne Friis, tekstilskulptur
  2. Ane Graff, fem «Goblets», glassbegere forseglet med epoksy
  3. Knut Henrik Henriksen, to skulpturer i stål
  4. Dorthe Herup, billedvev
  5. Yngve Holen, skulptur i plast, stoff og stål
  6. Marte Johnslien, To skulpturer i stålarmert keramikk
  7. Astrid Mørland, skulpturer i blandteknikk
  8. Torbjørn Rødland, fotografi
  9. Anne Trægde, installasjon
  10. Hans Martin Øien, skulptur i tre, sten og metall

Museet planlegger nå for hvordan de nye kunstverkene skal presenteres. Innkjøp for tildelingen som kom i 2021 er ennå ikke utført.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med Haugars avdelingsdirektør Jan Åke Pettersson, Jan.ake.pettersson@vestfoldmuseene.no

• vestfoldmuseene
  • haugar kunstmuseum