Plast som produkt - elsket og hatet

Vestfoldmuseene er opptatt av at plast ikke skal forsøple, men også av at gjenstander i plast skal behandles på en måte som gjør at de bevares for fremtiden. Denne høsten setter Vestfoldmuseene plast på agendaen gjennom en rekke ulike tilbud:

• Omvisning i gjenstandsmagasinene onsdag 30.09

• Foredrag og presentasjon om Sandefjord søppelplukkerlag 18.10 på Hvalfangstmuseet

• Plast i havet – et arrangement i regi Aluminiummuseet og Holmestrand kommune. Holdes 17.10 i Holmestrand bibliotek

• Gratis inngang på alle våre museer søndag 18.10!

Omvisning i gjenstandsmagasinene

Onsdag 30. september kl. 12 og kl. 18 – Hinderveien 10, Sandefjord.

Bli med på omvisning i gjenstandsmagasinene til Vestfoldmuseene i Sandefjord. Denne gangen setter vi et ekstra lys på plastgjenstander og gjenstander som har elementer av plast.

Samarbeidsprosjekt for bevaring av plast

Vestfoldmuseene er også med i et nasjonalt og internasjonalt prosjekt kalt RAPMUS der målet er å utvikle metoder og strategier for bevaring av museumsgjenstander, kunst og design hvor plastmaterialer er benyttet.

Museumssamlingene får stadig flere gjenstander og kunstverk med og i plast, uten at det finnes enkle retningslinjer for grunnleggende karakterisering og registrering av denne typen gjenstander. Målet er at ikke slike gjenstander bokstavelig talt smuldrer hen og går tapt i magasinene.

RAPMUS står for redusert aldring og aktiv konservering av plastgjenstander i museer og samlinger. Prosjektpartnere er Vestfoldmuseene (ved Samlingsforvaltningen), Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norsk oljemuseum, Norsk industriarbeidermuseum, Norsk teknisk museum, KORO Kunst i offentlig rom, Museene i Sør-Trøndelag, Oslo kommunes kunstsamling, Museene i Rogaland (ved samlingsteam Rogaland), Norner Research og Centre National d’Evualation de Photoprotection.

TV-aksjonen - gratis inngang

Søndag 18. oktober har vi gratis adgang til alle våre museer. Vi oppfordrer besøkende til å gi et beløp tilsvarende billettprisen, via Spleis, til TV-aksjonen i stedet.

Foredrag og stand i regi av Sandefjord søppelplukkerlag på Hvalfangstmuseet

Søndag 18. oktober holder Hvalfangstmuseet åpent kl. 11-16. Sandefjord søppelplukkerlag vil holde presentasjon/foredrag om sitt arbeid kl. 12 og kl. 14 denne dagen. I tillegg arrangeres det spennende rebus for barn.

Plast i havet – et arrangement i regi Aluminiummuseet og Holmestrand kommune

TV-aksjonen NRK 2020 går av stabelen 18. oktober. I år er innsamlingsaksjonen viet WWFs arbeid for å bekjempe plast i havet. Vestfoldmuseenes Aluminiummuseum og Holmestrand kommunes kulturkontor, inviterer i den sammenheng til temadag lørdag 17. oktober på Holmestrand bibliotek.

Det vil bli holdt tre ulike foredrag knyttet til plastproblematikk. Vi holder også et arbeidsverksted/tenketank for barn.

For mer informasjon om Vestfoldmuseenes plastprosjekt:

Annika Sander, Møbelkonservator

Annika.sander@vestfoldmuseene.no