Thor Heyerdahls formål er nå Vestfoldmuseenes ansvar

Thor Heyerdahl-instituttet er fra 1. juni en del av Vestfoldmuseene IKS. Helt siden 2015 har Kulturdepartementet ønsket en sammenslåing av de to enhetene.

I forbindelse med sammenslåingen blir Thor Heyerdahl-instituttets ansatte overført til Vestfoldmuseene. Vestfoldmuseene får nå ansvaret for å videreføre Thor Heyerdahls formål.

Thor Heyerdahl-instituttet har vært plassert i Larvik sentrum siden oppstart, men har flyttet inn i Vestfoldmuseenes hovedkontor i Sandefjord.

- Jeg ser frem til å få instituttet inn som en del av Vestfoldmuseene, og det blir spennende å arbeide med formålet fremover, sier direktør Lene Walle i Vestfoldmuseene.

- Det har vært en lang reise frem til sammenslåingen, og endelig kan vi fokusere på utvikling og muligheter for fullt fremover. Vestfoldmuseenes visjon, Alltid aktuelle, er frampå og den inspirerer i det daglige arbeidet, forteller leder for Thor Heyerdahl-instituttet Beate Bjørge.

De to partene har arbeidet målrettet med sammenslåing de siste årene og Lotteri- og stiftelsestilsynet ga sin godkjennelse om nedleggelse av stiftelsen Thor Heyerdahl-instituttet mot slutten av 2019.

Thor Heyerdahl-instituttets formål er å fremme kunnskap om og videreutvikle Thor Heyerdahls forsknings- og utviklingsidealer. Sentralt står Thor Heyerdahls globale arbeid for miljø- og naturvern, forståelse for og dialogmellom mennesker fra ulike kulturer, formidling av globale utfordringer, og hans sterke vilje til å utfordre til debatt på tvers av faglige grenser i det vitenskapelige felt.

For ytterligere informasjon, kontakt;

direktør Vestfoldmuseene Lene Walle på tlf. nr.: 489 59 476

leder Thor Heyerdahl-instituttet, Beate Bjørge på tlf.: 982 31 720

les mer på www.vestfoldmuseene.no og www.heyerdahl-institute.no

• vestfoldmuseene