Velkommen til årets viktigste utstillingsåpning!

Velkommen til utstillingsåpningen av Mørke skyer over Borre torsdag 18. juni kl.14-16 på Midgard vikingsenter. En viktig utstilling om hvordan historie og kulturminner kan brukes og misbrukes.

Til åpningen kommer Maja Foss Five, leder av Hovedutvalget for kultur, folkehelse, tannhelse og idrett, som offisielt åpner utstillingen. Direktør for Vestfoldmuseene Lene Walle, avdelingsdirektør for Midgard vikingsenter Hilde Nielsen og rådgiver Fredrik Bjønnes fra Midgard vikingsenter vil ta oss gjennom åpningen. Selve åpningen vil foregå i Borreparken før det vil bli anledning til å besøke selve utstillingen inne på Midgard vikingsenter. Gratis inngang og lett servering. Hjertelig velkommen til årets viktigst utstilling!

Litt informasjon om utstillingen:

75 år etter at andre verdenskrig tok slutt vokser høyreekstremismen igjen i den vestlige verden. Med økende fremmedfrykt, angrep på media, nasjonalisme og antivitenskapelige holdninger er vårt demokratiske samfunn i dag under press. I angrepet på demokratiet brukes ofte kulturminner for å legitimere ekstreme holdninger.

Borre, med sine monumentale gravhauger og hallbygninger, trekkes ofte fram som noe vi bør være stolte av. Men historien kan også misbrukes. Under krigen brukte Nasjonal Samling Borreparken som arena for sine pinsestevner. Med gravhaugene i ryggen talte Vidkun Quisling til sine tilhengere, og det ble skapt en kobling mellom partiets politikk og ideen om en tidligere norsk storhetstid i vikingtiden.

Gjennom utstillingen ønsker vi å bidra til å øke bevisstheten rundt denne utviklingen i dagens samfunn, og hvordan historie og kulturminner kan brukes og misbrukes i denne prosessen.

• event
  • utstillingsåpning