TargetEveryOne selger ViaNett AS til Link Mobilty Group ASA

LINK Mobility Group ASA (LINK), en av de ledende og raskest voksende leverandørene av mobilmeldinger og mobiltjenester i business-to-consumer-markedet (B2C), undertegnet i dag en Term Sheet for å tilegne seg ViaNett AS og Sendega AS.

LINK har til hensikt å kjøpe samtlige aksjer i ViaNett av TargetEveryone AB.

ViaNett ble stiftet i 1998, er basert i Moss, Norge, og har fem ansatte. Selskapet har over 1100 kunder i Norden, og forventer i 2017 en omsetning på 94 millioner kroner. ViaNett kjøpte konkurrenten Sendega AS i 2014, og for knapt to år siden kjøpte TargetEveryone en majoritetsandel i ViaNett.

Som en del av transaksjonen inkluderes at LINK gir en eksklusiv rett til TargetEveryone og partnere til å kjøpe SMS-tjenester i løpet av en fireårsperiode.

"Vi ønsker å fokusere på vår globale strategi og bli enda sterkere i kjernevirksomheten," sier Bjørn Forslund, administrerende direktør i TargetEveryone. "Med denne avtalen får vi flere ressurser for å vinne markedsandeler til vår skalerbare løsning innen Insight-driven 1-1 Marketing."

"Vi er svært glade for å kunne kommunisere oppkjøpet av ViaNett og Sendega. Avtalen styrker LINK sin posisjon i det norske og svenske markedet, og øker samtidig sitt tilbud av mobiltjenester. Etter oppkjøpet vil LINK ha totalt 7400 bedriftskunder som alle tilbys effektive tjenester og løsninger for mobil interaktivitet med sine kunder og brukere", sier Arild E. Hustad, administrerende direktør i LINK.

Kjøpesummen utgjør 93,5 millioner kroner, unntatt kontanter og gjeldfri basis i tillegg til driftskapital som beregnes som normal arbeidskapital. Verdsettelsen er basert på en estimert EBITDA for ViaNett på 17 millioner kroner for hele 2017, ganger en faktor på 5,5. Den verdien kan justeres dersom det er forskjeller mellom den estimerte og den faktiske EBITDA for perioden.

Kjøpesummen vil bli utbetalt i tre deler:

- 1/3-del betales kontant ved gjennomføring av transaksjonen.

- 1/3-del betales med aksjer i LINK til en kurs som gjelder for det tidspunkt avtalen ble utlyst på Oslo Børs.

- 1/3-del betales kontinuerlig over en periode på to år ved reduksjon av bindinger.

Renten er 4,75% per år, og betales månedlig. LINK har en solid cashflow basert på en positiv kontantstrøm fra driften, og et obligasjonslån på EUR 50 millioner som ble mottatt i februar 2017. Kontantdelen av avtalen vil bli finansiert i sin helhet via LINKs egen beholdning, samt fra obligasjonslånet.

Transaksjonen er forventet å avsluttes 30. juni 2017.

Stockholm 2017-05-24

For mer information, kontakt
Bjørn Forslund, CEO TargetEveryone, bjorn@targeteveryone.com +47 484 83 838

Siw Ødegaard, IR-kontakt LINK, siw.odegaard@linkmobility.com +47 95 75 98 48

Følgende dokument kan lastes ned fra beQuoted:
TargetEveryOne Pressrelease 2017-05-24.pdf

Denne informasjonen er av en slik karakter at TargetEveryOne AB er pliktig til å offentligjøre den i samsvar med EUs regelverk om markedsmisbruk, samt loven om verdipapirmarkedet og/eller loven om handel med finansielle instrument.

Informasjonen leveres gjennom ovenstående kontaktperson, som er ansvarlig for offentliggjøring den 24. mai 2017 kl. 14:45.

Om ViaNett AS

ViaNett AS er spesialister på SMS og mobilbetaling, og har en stor kundeporteføljei Norge og Sverige på over 1.100 bedriftskunder. ViaNett er størst i Norge på donasjoner via SMS, og har de siste årene hatt en stabil organisk vekst både i inntekter og lønnsomhet.
www.vianett.no

Om TargetEveryOne

TargetEveryOne er notert på Nasdaq First North Sweden, og startet for 10 år siden i det nordiske entreprenørmiljøet. TargetEveryOne har kunder og partnere i over 80 land og 45 ansatte ved kontorer i Stocholm, Oslo, Moss og indiske Chandigarh.

Om LINK Mobility Group ASA

LINK du en av de ledende og raskest voksende leverandører av mobile kommunikasjon og mobile tjenester i B2C segmentet. LINK har en sterk tro på styrken som finnes i mobil interaktivitet mellom bedrifter og forbrukere, og har utviklet en bred portefølje av attraktive løsninger for å møte den økende etterspørselen og markedstrendene.

LINK har hovedkontor i Oslo og kontorer i Bergen, Stockholm, Malmö, København, Kolding, Tampere, Helsinki, Madrid, Hamburg, Riga og Tallinn.

LINK viste sterk vekst i fjor i form av både omsetning og resultat. I 2016 produserte LINK 3 milliarder mobilmeldinger til 6300 kunder. Proforma driftsinntekter var 1000 millioner kroner og en justert EBITDA på 122 millioner kroner.

www.linkmobility.no

• link mobility