Sesongens høydepunkt i Formel 1

Til helgen er det endelig klart for Canada GP. Banen i Montreal er den mest spektakulære av alle i Formel 1, og Viasat Motor og Viaplay sender treninger, kvalifisering og hovedløpet på søndag direkte. Lørdagens kvalifisering og søndagens hovedløp sendes i opptak på Viasat 4.

Så langt i sesongen har seks ulike førere vunnet hvert sitt løp i Formel 1-sirkuset. Det knytter seg derfor store forventninger til det mange vil hevde er sesongens høydepunkt.

Canada Grand Prix er mitt favorittløp på Formel 1-kalenderen.  Jeg kan ikke huske sist det var et kjedelig Formel 1-løp i Canada, sier Viasats motorekspert Atle Gulbrandsen.

Banen i Canada ligger vakkert til på en øy ute i St. Lawrence elven rett utenfor Montreal sentrum. Banen har flere gode forbikjøringsmuligheter, og ettersom det er en park-bane straffer det seg å gjøre feil. I flere av svingene står murveggen helt inntil banen.

-Canada Grand Prix er Formel 1 på sitt beste. Banen innbyr til svært gode løp, den ligger i vakre omgivelser og rett ved en verdensmetropol. I fjor fikk vi i tillegg regn som gjorde at løpet varte i over fire timer. Men det var ikke kjedelig et eneste sekund! Seks forskjellige vinnere har vunnet årets seks første løp. Førere som Lewis Hamilton og Kimi Räikkönen har enda ikke vunnet i år, og har gode muligheter til å forlenge den lista med sju vinnere på sju løp, sier Atle Gulbrandsen.

Viasat Motor og Viaplay sender alle treninger, kvalifisering og løp direkte. Kvalifiseringen og hovedløpet sendes i opptak på Viasat 4. Kommentatorer er Atle Gulbrandsen og Thomas Schie.

Sendetider på Viasat Motor og Viaplay:

Fredag 8. juni klokken 15.55: Trening 1.

Fredag 8. juni klokken 19.55: Trening 2.

Lørdag 9. juni klokken 15.55 Trening 3.

Lørdag 9. juni klokken 18.55: Kvalifisering.

Søndag 10. juni klokken 19.30: Hovedløp.

Sendetider på Viasat 4

Lørdag 9. juni klokken 00.15: Kvalifisering i opptak.

Søndag 10. juni klokken 00.40: Hovedløpet i oppak.

• formel 1
  • canda grand prix