Sesongstart i Formel 1: Kan Vettel vinne sitt fjerde VM?

Sesongstart i Formel 1: Kan Vettel vinne sitt fjerde VM?

Til helgen kjøres årets første Formel 1-løp i Australia. Viasat Motor HD og Viaplay er også i år med fra sesongstart til mål og sender direkte fra treninger, kvalifiseringer og løp. Løpene kan også følges på fem ekstrakanaler, som gir seerene en unik opplevelse av å være enda tettere på løpet. Viasat 4 sender sammendrag fra kvalifisering og hovedløpet.

Australia GP kjøres på Albert Park-banen i Melbourne søndag 17. mars. Regjerende verdensmester i Formel 1 er Sebastian Vettel, som har vunnet VM de tre siste årene. Unge Vettel er i ferd med å ta over posisjonen Michael Schumacher hadde tidligere. Schumacher har for øvrig gitt seg med Formel 1, og blir i år erstattet av Lewis Hamilton i Mercedes-teamet.

Hamilton er som sjåfør god nok til å utfordre Vettel, men mange er usikre på om Mercedes-bilen til Hamilton og Nico Rosberg er god nok. En annen utfordrer til Vettel er hans teamkamerat i Red Bull, Mark Webber, men formen de siste årene tyder på at han ikke er like rask som sin teamkamerat.

- Fernando Alonso, og for så vidt Felipe Massa, i Ferrari blir sterke utfordrere i årets Formel 1. Alonso ble av alle teamsjefene kåret til den beste føreren i fjor, til tross for at han bare ble nummer to i mesterskapet. Det skal også bli spennende å se hva Jenson Button kan få til nå som han er førstefører i McLaren, mens jeg tror hans nye teamkamerat Sergio Perez vil slite litt, sier Viasats Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen.

En annen utfordrer er Kimi Räikkönen. Finnen gjorde comeback foran fjorårssesongen og imponerte stort for Lotus. I år bør både bil og sjåfør være enda bedre. Nye førere denne sesongen er Giedo Van Der Garde i Caterham, Jules Bianchi i Marussia, Valtteri Bottas i Williams, Esteban Guttierez fra Mexico i Sauber og britiske Max Chilton i Marussia.

I tillegg til Formel 1 viser Viasat og Viaplay annen motorsport som Rally VM, MotoGP, NASCAR og Speedway.

Som tidligere kommenterer Atle Gulbrandsen, Thomas Schie, Henning Isdal og Stein Pettersen  Formel 1 på Viasat Motor HD.

Unik TV-opplevelse på fem ekstrakanaler

I tillegg til hovedsendingene i HD på Viasat Motor får Viasat og Viaplays kunder tilgang til fem ekstrakanaler.

En egen kanal som kun sender fra pit lane gir seerne mulighet til å følge forberedelsene og all  dramatikken som skjer under tanking og dekkbytte.

En egen kanal produseres slik at man hele tiden kan følge løpet fra førerplassen i bilene, fullt oppdatert med bilenes fart og girvalg.

En resultatkanal holder seerne oppdatert på kjørerens posisjon og plassering.

Høydepunktkanal som blant annet gir seerne mulighet til å gjenoppleve starten og dramatiske forbikjøringer.

Posisjoner, plassering og avstanden mellom bilene fremstilles grafisk på en egen kanal.

Ekstrakanalene er tilgjengelig for alle på Viaplay. TV-versjonen av kanalene kun er tilgjengelig for Viasats satellitt-TV-kunder med Gull-pakken og/eller sportspakken på kanalplassene 160 til 165.

Sendetider på Viasat Motor og Viaplay:

Torsdag klokken 02.25: Første treningsrunde.
Fredag klokken 06.25: Andre treningsrunde.
Fredag klokken 03.55: Tredje treningsrunde.
Lørdag klokken 06.55: Kvalifiseringsrunde.
Søndag klokken 06.30: Hovedløpet.

I tillegg til de direktesendte løpene sender Viasat Motor en rekke magasinprogrammer knyttet til Formel 1-starten hele helgen. Også Sky Sports News HD har særlig fokus på Formel 1 før sesongstarten.

Sendetider Viasat 4:

Lørdag klokken 14.20: Senna: Dokumentarfilmen om en av tidenes største Formel-1-stjerner.
Lørdag klokken 16.30: Sammendrag av kvalifiseringen.
Søndag klokken 17.00: Sammendrag av hovedløpet.