Sesongstart i MotoGP på Viasat Motor HD og Viaplay

Søndag kjøres årets første MotoGP-løp på Viasat Motor HD og Viaplay. Regjerende verdensmester Jorge Lorenzo og en revansjesugen Valentino Rossi har begge vist svært gode takter i sesongoppkjøringen. Søndag møtes rivalene og resten av MotoGP-eliten i flomlyset på Losail-banen i Quatar. Viasat Motor HD og Viaplay sender direkte fra treninger, kvalifisering og søndagens hovedløp.

Spanske Jorge Lorenzo vant 2012-sesongen overbevisende, men i år ser det ut til at konkurransen kan bli hardere. Lorenzos kanskje største rival Valentino Rossi har i flere tester gjennom vinteren vist gamle takter. I årets sesong kjører både Lorenzo og Rossi for Yamaha-teamet. Rossi er nå andrefører etter Lorenzo hos Yamaha, og er nødt til å overbevise i sin comeback-sesong hos arbeidsgiveren han har opplevd stor suksess hos tidligere. En annen kjører man forventer å skal knive om førsteplassen er Dani Pedrosa, mens vinterens store snakkis blant MotoGP-fansen har vært 20-åringen Marc Marquez. Marquez har overtatt plassen til pensjonerte Casey Stoner og flere mener den unge spanjolen har mulighet til å kjempe om sin første Grand Prix-seier allerede i sitt første MotoGP-løp førstkommende søndag.

-  Årets sesong ser ut til å bli en av de mest interessante på lenge. Rossis comeback hos Yamaha bringer ny spenning til serien, og nykommeren Marquez har imponert på vintertestene. Vi gleder oss, sier Viasats MotoGP-kommentator Stein Rømmerud.

Kommentatorer er Stein Rømmerud og Dag-Steinar Sundby.

Sendetider på Viasat Motor HD og Viaplay:

Torsdag 4. april
Klokken 18.45: Trening 1.

Fredag 5. april
Klokken 16.50: Trening 2.
Klokken 19.45 Trening 3.

Lørdag 6. april
Klokken 18.45 Trening 4.
Klokken 19.30 Kvalifisering.

Søndag 7. april
Klokken 16.50: Oppvarming.
Klokken 20.30: Hovedløpet.

Viasat Motor HD og Viaplay viser også direkte fra treninger, kvalifiseringer og løp i Moto2 og Moto3.

• dani pedrosa
  • viasat motor