Internettdøgnet til Ola og Kari

Klokken ti på kvelden bruker vi mest båndbredde, mens klokken fire på morgenen sover de fleste av oss søtt i sengen. Vi har dykket litt ned i målingene våre for å finne ut når folk flest bruker nettet.

Våre gjennomsnittskunder har et titalls enheter som er pålogget nettet til enhver tid og i fjor gikk forbruket opp med 100 prosent. Det er mer strømming som er årsaken til den store trafikkveksten, men når gjør vi det og er alle dager like?

Et typisk internettdøgn

Zzzzzzover gjør de fleste av oss rundt 0400. Da er trafikken på det absolutt laveste og REM har overtatt for www. Men bare et par timer senere begynner Ola og Kari å våkne.

Vekkerklokka ringer klokken 0600 hos de fleste og frem til kvart over syv er trafikken ganske høy. Da er det nedlasting som tar mesteparten av trafikken, så selv om morgenen er hektisk er det nok mange av oss som sjekker nettaviser, sosiale medier og annet før vi haster avgårde for å rekke dagen.

Fra rundt 0800 og frem til 1100 er det relativt rolig på nettet, men derfra stiger det sakte men sikkert. Barna kommer hjem fra skole og duppedittene våre tas frem og kobles opp.

Etter middagstider, rundt klokken 1700, begynner trafikken å stige kraftig, og da er det en jevn stigning frem til 2200. Da er det en topp i trafikken og våre kunder bruker til sammen 66 000 Megabit per sekund!

Så halverer trafikken seg fra 2200 til midnatt for da kommer Ole Lukkøye på besøk. Da er det kvelden og mørkt hos de fleste, helt til det flater ut og er nesten helt stille klokken 0400.

På jul- og nyttårsaften lar vi surfing være surfing…eller gjør vi det?

Disse to dagene skiller seg kraftig ut blant årets 363 andre. Men vi klarer ikke å holde oss helt unna….

På Julaften stiger trafikken sakte men sikkert fra klokken 0600 til 1500, men så skjer det noe. Når det er kirketid, sølvguttene synger julen inn og julemiddagen skal fortæres og gaver pakkes opp, ja da lar vi nett være nett. Men så skal nettbrettene og de andre duppedittene vi fikk i gave prøves og når de er klargjort har det allerede blitt midnatt. Midnatt julaften ser vi en kraftig topp før trafikken synker som en stein og vi er gode og mette og fornøyde og trøtte.

På nyttårsaften derimot er det helt omvendt. Ved midnatt er vi mer opptatt av å skyte raketter enn å surfe på nettet, men fra klokken 0100-0600 er det faktisk en god del trafikk og her har nok streaming av musikk en god del av æren for det.

Behov for høye hastigheter

–Vi ser at antall enheter som kobles til internett øker og mengden data vokser ekstremt raskt. En rask dykk i døgnet til våre kunder viser nettopp dette sier Jon Birger Ellingsen, direktør for Kommunikasjon, Marked og Forretningsutvikling i Viken Fiber.

–Tjenester som leveres over nettet krever en langt større kapasitet enn den gamle teknologien kan takle, men med fiberbredbånd i huset har du ubegrenset kapasitet, og garantert plass til fremtidens bredbåndsbaserte tjenester, sier Ellingsen som legger til at man enkelt kan sjekke om man kan få fiber på www.vikenfiber.no.