Pressemelding -

Visma kjøper Framsikt – skal samarbeide om digitalisering av kommunal virksomhetsstyring

Visma kjøper 50,1% av aksjene i Framsikt AS, og Visma styrker med det satsingen på digitalisering av kommunal virksomhetsstyring. Mer enn 150 kommuner benytter allerede i dag Framsikt sine skybaserte løsninger, og ambisjonen er ytterligere vekst.

Framsikt ble startet i 2014, og selskapet har sammen med norske kommuner etablert en ny standard for digital budsjettering og virksomhetsstyring. Gjennom aksjeoverdragelsen og videre samarbeid, vil Framsikt og Visma sine løsninger innenfor virksomhetsstyring, ERP og ulike fagsystemer integreres på en best mulig måte for norske kommuner.

– Framsikt vil fortsette som selvstendig selskap, med samme strategi, markedsprofil og organisasjon, men nå med støtte fra Visma. Vi vil fortsette med å utvikle nyttige verktøy, med moderne og brukervennlige grensesnitt for norske kommuner og fylkeskommuner. Arbeidet i Framsikt vil fortsatt ledes fra vårt hovedkontor i Bø i Vesterålen, sier Halvor Walla, daglig leder og grunnlegger av Framsikt.

Walla ser på Visma som en solid en partner med et langsiktig perspektiv i offentlig sektor, og han er trygg på at Visma vil tilføre Framsikt ytterligere kompetanse for å nå selskapets ambisjoner.

– Et samarbeid med en tung aktør som Visma gjør at vi kan fortsette vår innovative utvikling og vekst i markedet, samtidig som det tilfører oss viktig kompetanse for ytterligere vekst.

Visma har latt seg imponere av hva Framsikt har fått til i løpet av kun få år i markedet, og ser frem til å bli en strategisk partner som kan støtte fortsatt vekst og utvikling i Framsikt.

– Visma vil kunne bidra med ressurser og verdifull erfaring slik at Framsikt vil kunne utvikle og forbedre tjenestetilbudet til eksisterende og nye kunder. Miljøet i Bø skal bygges videre i takt med Framsikt sin videre vekst, sier Steffen Torp, divisjonsdirektør i Visma Software International.

​Om Framsikt

​Framsikt ble stiftet i 2014. Selskapet har hovedkontor i Bø i Vesterålen, kontorer i Sandvika og Bangalore og har 46 ansatte. Over 150 kommuner og nesten 7000 regelmessige brukere forenkler arbeidshverdagen med selskapets skybaserte løsninger.

• Data, telekom, IT

• oppkjøp
  • digitalisering
  • visma
  • framsikt
  • offentlig sektor
  • komunal virksomhetsstyring

Om Visma

Visma leverer software og tjenester som forenkler og digitaliserer prosesser i privat og offentlig sektor. Konsernet opererer i hele Norden og i Benelux, Sentral- og Øst-Europa. Med over 10 000 ansatte, 1 000 000 kundekontrakter og en omsetning på NOK 15 028 millioner i 2019, er Visma et av Europas ledende softwareselskap. Se visma.no og visma.com.

Lage Bøhren

Pressekontakt Head of Communication Norway +47 921 57 801