Visma kjøper ledende IT-konsulentselskap

Visma kjøper aksjemajoriteten i det ledende IT-konsulentselskapet Conceptos Consulting. Visma styrker med oppkjøpet sin satsing på konsulenttjenester med en rekke svært erfarne IT-konsulenter, kompetanse innenfor nye bransjer og et større nærvær i Trøndelag gjennom Conceptos’ kontor i Trondheim.

– Conceptos Consulting er et veldrevet og lønnsomt IT-konsulentselskap med medarbeidere som innehar høy ekspertise og senioritet. Jeg har store forventninger til at Visma Consulting og Conceptos Consulting sammen skal utvikle enda bedre tjenester og bygge videre på spisskompetanse som vil gagne eksisterende som nye kunder. Conceptos har i dag flere store og spennende kunder innenfor bransjer og sektorer hvor Visma Consulting ikke er representert og motsatt. Det foreligger dermed et godt grunnlag for å skape positive synergier for begge selskaper, sier Vidar Evensen, administrerende direktør i Visma Consulting.

Alle ansatte har minst mastergrad
Conceptos Consulting tilbyr kunder innenfor privat og offentlig sektor ekspertise innen teknologiledelse og systemutvikling. Selskapet har svært erfarne konsulenter, og samtlige ansatte har utdanning på enten master- eller doktorgradsnivå. IT-konsulentene i Conceptos går inn i sentrale roller som seniorutvikler, teknisk rådgiver og prosjektleder, og de jobber innen bransjer som energi, olje og gass, forsvar, industri, telekommunikasjon, media, og finans i tillegg til offentlig sektor.

– Conceptos Consulting har siden 2005 hjulpet kunder med å lykkes med komplekse IT-prosjekter. Vi har 30 konsulenter som alle har en unik ledelses- og gjennomføringskompetanse med erfaring fra noen av Norges største IT-prosjekter. Det har tidligere blitt lagt merke til at vi kun har ansatte med mastergrad og enda høyere utdannelse. Bakgrunnen er at vi hele tiden har vært opptatt av å levere de beste tjenestene til våre kunder gjennom å ha de dyktigste konsulentene. Dette er en strategi vi ønsker å videreføre også med Visma som ny eier av selskapet, sier Stein Folden Bakken, administrerende direktør i Conceptos Consulting.

Conceptos Consulting fortsetter som tidligere med de samme konsulentene og kundene. Bakken ser imidlertid frem til å jobbe med flere og nye kunder enn i dag, i samarbeid med Visma.

– Conceptos vil fortsatt være et lite firma, men med Visma i ryggen får vi fordeler som økt kapasitet ved behov slik at vi kan konkurrere med de største konsulentselskapene. I tillegg gir oppkjøpet oss nye muligheter for faglig utvikling.

Ønsker å vokse videre i Midt-Norge
Evensen gleder seg til å ønske de svært erfarne konsulentene velkommen inn i Visma-familien.

– Det er en god faglig match med Conceptos’- og Vismas IT-konsulenter, og vi har stor tro på at kompetansen i Conceptos også vil bidra positivt i våre systemutviklingsprosjekter og i utviklingen av teknologirådgivning som tjeneste.

Med kjøpet av Conceptos Consulting får Visma dessuten et viktig kontor i Trondheim med 14 ansatte.

– Ambisjonen er at dette bare er starten på en ytterligere vekst i Midt-Norge. Vi etablerte kontor i Trondheim i fjor, og kjøpet av Conceptos Consulting er et viktig tilskudd til veksten vår i Trondheim, sier Evensen.

Om Conceptos Consulting
Conceptos Consulting er et ledende norsk IT-konsulentselskap med kontorer i Oslo og Trondheim. Selskapet ble etablert i 2005, og har spesialisert seg på fagområder innenfor systemutvikling, prosjektledelse og IT-rådgivning. Prosjektene spenner fra produktutvikling for høyteknologiske selskaper, til rådgivning og IT-ledelse for offentlig sektor. Conceptos har en solid økonomi med en god EBITDA-margin og omsatte for ca. 80 millioner kroner i 2019. Selskapet har siden oppstarten vært eiet av de ansatte. Conceptos Consulting fortsetter som eget selskap med de samme konsulenter, avtaler og kontrakter som i dag.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
- Vidar Evensen, administrerende direktør Visma Consulting: +47 911 24 123
- Stein Folden Bakken, administrerende direktør Conceptos Consulting: + 47 917 28 858

• Data, telekom, IT

• conceptos consulting
  • vidar evensen
  • visma consulting
  • oppkjøp

Om Visma

Visma leverer software og tjenester som forenkler og digitaliserer prosesser i privat og offentlig sektor. Konsernet opererer i hele Norden og i Benelux, Sentral- og Øst-Europa. Med over 10 000 ansatte, 1 000 000 kundekontrakter og en omsetning på NOK 11 389 millioner i 2018, er Visma et av Europas ledende softwareselskap. Se visma.no og visma.com.

Lage Bøhren

Pressekontakt Head of Communication Norway +47 921 57 801