Enklere tilgang til hydrauliske beregninger for VA-bransjen

Volue og DHI inngår samarbeid for å gjøre hydrauliske beregninger enklere tilgjengelige for kundene på Gemini-porteføljen og Mike+. Begge selskapene er markedsledende softwareleverandører for VA-bransjen. Helt siden 1983 har Gemini produktene vært et naturlig arbeidsverktøy for dokumentasjon og drift av norsk infrastruktur for vann og avløp for 220 norske kommuner. Tilsvarende er MikebyDHI med MIKE+ verdensledende med innen hydrauliske beregninger. Med tilstedeværelse i det norske markedet siden tidlig 90-tallet, er programvaren tatt i bruk av en rekke norske kommuner.

Dokumentasjon og hydrauliske beregninger er to forskjellige fagfelt, men har en del fellestrekk. Spesielt ved bruk til analyse og driftsstøtte. Utgangspunktet for hydrauliske beregninger er infrastrukturmodellen som i Norge er dokumentert i Gemini VA. Frem til nå har det vært ineffektivt og kostnadskrevende å bruke datagrunnlaget fra Gemini VA inn i Mike+. Kvalitetsheving og tilpasninger i den forbindelse har tradisjonelt heller ikke kommet Gemini VA databasen til gode til tross for ressursene som har vært lagt ned i dette. Når DHI nå lar Volue integrere funksjonalitet fra Mike+ inn i utvalgte Gemini-produkter, blir store deler av denne jobben digitalisert og automatisert.

I første omgang vil det tilgjengeliggjøres hydrauliske beregninger i Gemini Water Analysis, som er et nytt produkt i Gemini-familien som lanseres senhøsten 2021. Her vil planlegging og optimalisering av VA-nettet være i fokus. Etter hvert vil også kunder på denne løsningen få anledning til å bestille spesifikke hydrauliske beregninger for driftsoppgaver direkte i Gemini Portal

«Denne avtalen med DHI er en milepæl for den skandinaviske VA-bransjen. For første gang gjør vi det mulig å kjøre hydrauliske beregninger direkte fra våre løsninger. Dette har vært etterspurt av kundene våre i lang tid.» uttaler Roar Grønhaug, som har ansvar for strategiske partnerskap i Volue Infrastructure.

Både DHI og Volue ser nytten av at flere kommuner benytter seg av hydrauliske beregninger. Her kan kommunene spare store beløp, og samtidig få bedre kontroll og redusere risiko.

«Jeg är övertygad om och håper at dette bidrar til at også større deler av det norske markedet kan ta ut nytten ved hydrauliske beregninger», sier Cecilia Wennberg, vice president market development hos DHI.

Kontaktpersoner

Roar Grønhaug, Business Manager, Volue Infrastructure, mob +47 416 27 304, roar.gronhaug@volue.com

Reidar Øye, Head of Strategy and Products, Volue Infrastructure, mob +47 48164536, Reidar.oye@volue.com

Cecilia Wennberg, Vice President Market Development, DHI, mob +46 70 999 69 48, cew@dhigroup.com

• Miljø, energi

Volue er et internasjonalt teknologiselskap etablert i 2020. Selskapet tilbyr teknologi og programvareløsninger for energisektoren og innen digitalt vann, vei og infrastruktur, forsvar, transport, maritim og offshore.

Volue består av de fire selskapene Wattsight, Powel, Scanmatics og Markedskraft og eies av det industrielle investeringsselskapet Arendals Fossekompani (AFK). Hovedkontoret er i Oslo, men selskapet har også kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Sveits, Polen og Tyrkia. Volue har store internasjonale kunder som EnBW, Enel, E.ON, Fortum, Innogy, RWE, Uniper og Vattenfall.