Volue gjør oppkjøp – styrker posisjonen innen krafthandel

Volue har inngått en avtale om kjøp av Likron GmbH. Oppkjøpet vil styrke Volue, som en ledende leverandør av algoritmiske krafthandelsløsninger i Europa.

Likron er en ledende tjenesteleverandør innen algoritmisk krafthandel på de europeiske energibørsene EPEX og Nord Pool.
- Vi er veldig glad for å kunngjøre oppkjøpet av Likron. Vi kjøper det tyske selskapet for å styrke satsningen på programvare for krafthandel i Europa. Likron er en pioner innen algoritmiske handelsløsninger og tilbyr produkter som komplementerer vår portefølje perfekt. Gjennom å jobbe sammen, vil vi ta en ledende posisjon i en bransje som vokser og endrer seg raskt, sier Trond Straume, administrerende direktør i Volue.

- Likron og Volue er sammen god nok til å bli Europamester innen krafthandel. Vi ser fram til å fortsette vår strategiske satsning, med ambisjon om vekst og innovasjon som fremmer det grønne skiftet, sier Roland Peetz, administrende direktør i Likron.

Det tyske selskapet har hovedkontor i München og en forventet 2020-omsetning på 4 millioner euro, som tilsvarer en vekst på omtrent 25 prosent. Likron har i dag 30 ansatte.

- Likron er utrolig godt posisjonert for videre vekst, med 75 prosent av inntektene fra Software as a Service og høye årlige abonnementsinntekter. Denne transaksjonen vil også styrke vår felles vekst-ambisjon, sier Straume.

Likrons Automatic Execution Service-løsning styrer i dag betydelige ordre-volumer og handler på European Power Exchange EPEX. I tillegg, har de en høy andel av det samlede handelsvolumet fra uavhengige programvare-leverandører på EPEX Intraday.

- Vi er avhengig av en digitalisering av hele verdikjeden, for å lykkes med det grønne skiftet innen energiproduksjon. Volue vil ta en aktiv rolle i konsolideringen av et fragmentert energimarked, med mål om å hjelpe kundene våre med å akselerere energi-overgangen, sier Straume.

Tyskland har tatt en ledende posisjon i det massive skiftet fra fossil til fornybar energi.

- Sammen med Likron, vil vi løse den økte kompleksiteten i krafthandelen. Samtidig blir miljøet fra Likron et kompetansesenter for fremragende handelsløsninger i Volue. Jeg ser fram til samarbeidet med dette utrolige teamet og fortsette vår pioner-virksomhet innen energibransjen i flere tiår framover, avslutter Straume.

For ytterligere informasjon, kontakt gjerne:
Trond Straume, adm.dir i Volue på mobil: 907 99 625
Arnstein Kjesbu, CFO i Volue på mobil: 970 47 699

• Data, telekom, IT

• volue as

Volue er et internasjonalt teknologiselskap etablert i 2020. Selskapet tilbyr teknologi og programvareløsninger for energisektoren og innen digitalt vann, vei og infrastruktur, forsvar, transport, maritim og offshore.

Volue består av de fire selskapene Wattsight, Powel, Scanmatics og Markedskraft og eies av det industrielle investeringsselskapet Arendals Fossekompani (AFK). Hovedkontoret er i Oslo, men selskapet har også kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Sveits, Polen og Tyrkia. Volue har store internasjonale kunder som EnBW, Enel, E.ON, Fortum, Innogy, RWE, Uniper og Vattenfall.