Prestisjetung pris til Vilde Frang

Prestisjetung pris til Vilde Frang

Vilde Frang hadde i lang tid drømt om å legge sine hender på Erich Korngold og Benjamin Brittens fiolinkonserter. Disse to kontrastfylte verkene, som begge er skrevet i USA rundt andre verdenskrig, ble til et unikt par følsomt sammensydd av Vilde Frang på albumet Britten Korngold Violin Concertos, som nå har gått av med seieren i klassen "Best Concerto Recording" under prestisjetunge Gramophone Classical Music Awards - Warner Music Norway gratulerer!

Juryens begrunnelse:
The Gramophone critics this ‘exciting player’ and her ‘urgently communicative, potentially transformative two twentieth-century masterpieces’.’Playing with almost intimidating dexterity and polish, not to mention impeccable intonation (it comes to no surprise to discover that Anne-Sophie Mutter was an early mentor), her music-making still manages to project an impression of honesty and naturalness’.

Se og hør Frang spille fra sitt seneste album, og snakke om tanken bak valgene av Korngold/Britten her:

Britten Korngold Violin Concertos er den unge fiolinistens femte Warner Classics-utgivelse. The Strad magazine har tidligere uttalt at Frang «…weaves an emotional narrative that is utterly spellbinding … it feels as though the music’s inner soul is being revealed for the very first time”. Frang levde også opp til forventningene på sin siste utgivelse, som nå er hedret som ett av årets beste klassiske utgivelser, der samarbeidet med Frankfurt Radio Symphony Orchestra og dirigent James Gaffigan bisto henne i å puste nytt liv i Britten og Korngolds fiolinkonserter.

Tidlig 2015 dedikerte Frang hele sitt program til Mozart, men hennes foregående album har, i likhet med Britten Korngold Violin Concertos, fått oppmerksomhet på grunn av fiolinistens fantastifulle musikalske matchmaking, henholdsvis Tchaikovsky/Nielsen og Sibelius/Prokofiev. Korngold/Britten fortalt av Frang og hennes fiolin er et mesterverk.

Dette inneholder Vilde Frangs Britten Korngold Violin Concertos, som ble utgitt i februar i år:

ERICH WOLFGANG KORNGOLD (1897-1957)

Violin Concerto in D major Op.35 (1945)

1. Moderato nobile
  2. Romanze
  3. Allegro assai vivace

BENJAMIN BRITTEN (1913-1976)
Violin Concerto in D minor Op.15 (1938-1939)

1. Moderato con moto – Agitato – Tempo primo –
  2. Vivace – Animando – Largamente – Cadenza –

Passacaglia: Andante lento (Un poco meno mosso)

Vilde Frang er også nominert i kategorien "Artist Of The Year" i samme prisutdeling. Vinneren kåres 15.september.

Se Vilde Frangs hjemmeside for oppdateringer.

Hedda Eline Gilberg

Pressekontakt International Project Manager