Alanis Morissettes “Jagged Little Pill” fyller 20 år

Alanis Morissettes “Jagged Little Pill” fyller 20 år

Den 30. Oktober slipper Alanis Morissette en fire-disk samling kalt Jagged Little Pill: Collectors Edition. I tillegg kommer en to-disk deluxe-versjon.

Alanis Morissette var så vidt fylt 20 da hun startet å spille inn Jagged Little Pill, og i år har har det legendariske albumet nådd samme jubileum. For å feire denne dobbelt-tiårige milepælen, har den Grammy-vinnende singer-songwriteren kurert en nøye utplukket spesialutgave fra sin debut, et album som har solgt mer enn 33 millioner opplag globalt, og som til nå er et av verdens best solgte gjennom tidene.

Den nye fire-diskutgaven av Jagged Little Pill: Collector’s Edition inneholder en remastret versjon av originalalbumet i tillegg til en disk med 10 tidligere uutgitte demoer fra samme era, håndplukket av Morissette fra sine arkiver. Dette tilføyer en dypere og mer personlig tilnærming enn det klassiske albumet. I tillegg finner du en konsert fra 1995 som tidligere ikke har vært tilgjengelig, og en akustisk versjon av Jagged Little Pill fra 2005. Jagged Little Pill: Collector’s Edition vil være tilgjengelig via Rhino den 30. Oktober i år, med et opplag på kun 30,000 globalt. Samme dag vil også en deluxe-versjonen utkomme som inneholder remaster-versjonen av albumet og disken med de uutgitte demoene. Begge samleboksene vil være tilgjengelig digitalt.

“I’m super excited to share this music with a whole new generation of peeps, as well as people who have grown along with me over the last two decades,” forteller Morissette. “Thankfully, these songs have stood the test of time for me, and in their timelessness, I am thrilled to honor and reflect on them as well as the last twenty years of my life and career.”

I tillegg til å håndplukke musikk til Jagged Little Pill: Collector’s Edition har Morissette tatt et dypdykk I sin personlige samling for å finne frem eksklusive bilder og ephemera fra samme tidsrom. Blant annet legger hun ved et helt nytt selvskrevet essay som består av refleksjoner og historier som står bak de 10 uutgitte demoene som hun spilte inn mellom 1994-98.

Første låta på demosamlingen, “The Bottom Line”, er muligens den mest historiske signifikante ettersom det er den første låta Morissette og albumprodusent Glen Ballard skrev sammen i løpet av en snau time under deres første møte I 1994. Andre spor fra de samme sesjonene heter ”Superstar Wonderful Weirdos” og ”Closer Than You Might Believe”. I tillegg kommer flere spor som Morissette skrev mens hun var på verdensturne og på vei til å bli et globalt fenomen, som blant annet “King Of Intimidation” and “Death Of Cinderella.”

Ballard har også hatt en stor rolle i denne relanseringen, hvor han har overvåket mixingen og mastringen av Jagged Little Pill: Collector’s Edition. “Twenty years has not diminished the energy and excitement we captured on these recordings from 1994,” sier Ballard. “It’s been a joy to sit with these tracks after two decades and to find them in such good shape. The power of digital recording gives us this time machine and, although we are twenty years older, this music still sounds fresh!”

Den tredje disken av Jagged Little Pill: Collector’s Edition er en akustisk versjon av skiva fra 2005 som ble spilt inn i forbindelse med tiårsjubileet til platen. Her finner du alternative tolkninger av hver eneste låt fra originalalbumet.

Tilslutt inneholder settet en tidligere uutgitt konsert fra den originale Jagged Pill Tour fra London, Subterranea, den 28. September 1995. Showet fanger Morissette fra et høydepunkt i sin suksess, i det hun gjør sin etterlengtede UK-konsertdebut. Under denne konserten hadde Morissette med seg sitt turneband (kalt Sexual Chocolate) som blant annet bestod av bassist Chris Chaney (Jane’s Addiction) som også stod for en fremragende rytmeseksjon og trommeslager Taylor Hawkins (Foo Fighters).

JAGGED LITTLE PILL: COLLECTOR’S EDITION

Track Listing

Disc One: 2015 Remaster

2.“You Oughta Know”

3.“Perfect”

5.“Right Through You”

6.“Forgiven”

8.“Head Over Feet”

9.“Mary Jane”

10.“Ironic”

11.“Not The Doctor”

12.“Wake Up”

13.“You Oughta Know” (Jimmy The Saint Blend) / “Your House” (A Capella)

Disc Two: Demos (Previously Unreleased)

1. “The Bottom Line”

2. “Superstar Wonderful Weirdos”

3. “Closer Than You Might Believe”

4. “No Avalon”

5. “Comfort”

6. “Gorgeous”

7. “King Of Intimidation”

8. “Death Of Cinderella”

9. “London”

10.”These Are The Thoughts”

Disc Three: Jagged Little Pill Acoustic

2.“You Oughta Know”

3.“Perfect”

5.“Right Through You”

6.“Forgiven”

8.“Head Over Feet”

9.“Mary Jane”

10.“Ironic”

11.“Not The Doctor”

12.“Wake Up / Your House”

Disc Four: Live At Subterranea, London 09/28/95 (Previously Unreleased)

2.“Right Through You”

3.“Not The Doctor”

5.“Mary Jane”

6.“Ironic”

8.“Forgiven”

9.“You Oughta Know”

10.“Wake Up”

11.“Head Over Feet”

12.“Perfect”

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.

Warner Music Norway