Englands nye superstjerne til Norge

Englands nye superstjerne til Norge

Sandé er tilbake på Englandslistens førsteplass med det hyllede debutalbumet ”Our Version Of Events. Første gang albumet nådde listetoppen var i sammenheng med releasen tidligere i vår, og da tok hun førsteplassen fra Lana Del Rey.

”Our Version Of Events”, som ble utgitt 10.februar, debuterte som nr.1 på norske iTunes. Albumet solgte over 113 000 eksemplarer bare første uken, og er nå oppe i over 400 000 solgte. Dette gjør Sandé til den bestselgende kvinnelige debutartisten i England siden debuten til Susan Boyle i 2009.

Både Aftenposten og VG har gitt albumet 5 på terningen, og superlativer som ’emosjonell eleganse’ og  ’sandélig lekkert’ blir brukt for å beskrive debutanten.

Sandé er aktuell med sin tredje single, ”Next To Me”, som gikk rett til nr. 2 på singellisten da den ble sluppet samtidig som albumet. Nå ligger ”Next To Me” som nr. 5 på den norske offisielle radiolisten, som nr.1 på radiolistene i UK, og har solgt over 200 000 eksemplarer. Videoen til ”Next To Me” har også inntatt førsteplassen på TV Airplay Chart.

Før jul vant Emeli Sandé den prestisjefylte Brits 2012 Critics’ Choice Award, og Simon Cowell har uttalt at Sandé er hans favorittlåtskriver. Rundt samme tid opptrådte hun på legendariske Abbey Road Studios i London i anledning Beatles-studioet sin 80-årsmarkering.

Store medier som Q Magazine, Daily Star, Times og Sun spår at Emeli Sandé blir 2012s store stjerne, og i-D Magazine sier: ’Emeli Sandé is not the next so and so, she’s the person other acts will be compared to in the coming years’.

For tiden turnerer Sandé Nord-amerika, og i april kommer hun til å gjennomføre en utsolgt headlinerturné i England. Til sommeren turnerer hun USA som oppvarming for Coldplay (som hun også gjorde forrige høst), i tillegg til at hun kommer tilbake til Norge. Sandé gjester Hovefestivalen og Bergensfest – og skal vi legge lista etter opptredenen hennes på Skavlan så har vi noe å glede oss til!

Bergenfest 24.juni

Hovefestivalen 26.juni

Promoforespørsler kan sendes til ida.lyxzen@emimusic.com

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du Sivert Høyem, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl